Databasproblem

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Datamappar, arkiv och flockar: Databasproblem

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Torsdagen den 3 augusti, 2006 - 13:17:

Svar till Susanne
Du har fått många bra instruktioner från Ove och detta är endast en komplettering.
När du flyttat alla dina privata filer från den gamla trilskande hårddisken så bör du formatera om den disken. En formatering raderar allt som finns på disken. Dessutom markerar operativsystemet de delar av disken som är skadade så att nya data inte kan skrivas på dessa ställen. Formateringen innebär således att du får en säkrare disk med mindre risk för skador på ditt material.
Om du bestämmer dig för att formatera om disken så slipper du jobbet att radera alla gamla programinstallationer m. m. efter att du flyttat bort ditt eget material.

Av Susanne Carlsson Torsdagen den 3 augusti, 2006 - 17:07:

Tack för svaren!
Den gamla/trasiga hårddisken ska formateras om så snart jag plockat över det jag ska ha kvar (foton och lite annat), och ska efter omformateringen användas som backup - det var tanken redan från början.

Skriver detta på jobbet, ska göra ett nytt försök när jag kommer hem. Annars får jag börja om från början - jag har visserligen ingen säkerhetskopia men jag gjorde ett häfte på allt mitt material som jag gav min storebror i 40-årspresent, så jag har ändå allt kvar på sätt och vis.

Mvh,
Susanne

Av Susanne Carlsson Fredagen den 4 augusti, 2006 - 23:20:

Ville bara meddela att allt har gått bra, jag kan återigen använda DISGEN!

Jag såg verkligen inte fram emot att behöva sitta och skriva in alla personer (min egen släkt har jag ju papper på men jag släktforkar åt några andra).
Men tack vare er, ni som har hjälpt mig så behöver jag inte göra det!
Jag bugar och bockar - och lovar att göra säkerhetskopior i framtiden (man ska tydligen behöva lära sig den hårda vägen).

Mvh,
Susanne

Av Stig-Göran Nyman Torsdagen den 1 januari, 2009 - 19:17:

Hej!
Jag har ett problem, jag har installerat om min vinxp pro, och nu när jag skall öpna mitt Disgen 8.1d, måste jag manuelt kryssa bort skrivskyddet på mina datamappar föratt jag skall mata in nya uppgifter. Sedan fungerar detta tils jag startar Disgen nästa gång, måste jag göra detta manuelt på nytt. Detta problem hade jag inte före ominstalationen.

Got nytt år
Stig-Göran Nyman

Av Runar Hortlund Torsdagen den 12 november, 2009 - 08:40:

Jag har gjort en iakttagelse.
Min forskning sker i en stationär dator där all information skrivs in. Överföring till två mobila datorer sker med hjälp av säkerhetskopior. Mitt intresse för dubblettsökning har gjort att jag har ett flertal arkiv. Vid överföringen till de bärbara enheterna hamnar arkivmappar i papperskorgen.
Är det så att arkivmapparna byts ut? Jag trodde att dom bara skulle skrívas över.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: