Av Lars Kleberman Lördagen den 26 oktober, 2002 - 21:26: |
Hej.
När man har ett vanligt gifte med barn är det inga problem. Detta hanterar programmet fint.
Men om nu ena parten är ute "till vänster" och får ett oäkta barn på bygden så måste man skapa ett gifte för detta förhållande och barn.
När sedan ett nytt barn föds inom äktenskapet måste man skapa ett nytt gifte med den "gamla" hustrun. Det känns lite fel.
Det blir för många giften i utskriften. Inte att tala om ifall även den andra parten varit ute till vänster och skaffat sig en "oäkting" mitt i den egna kullen, då blir det alldeles för många giften inom samma äktenskap, och tänk om det är flera oäkta barn varvat med egna - hu.
Utskriften blir inte riktigt bra.
Är det någon som har tips om hur det kan lösas på ett snyggt sätt??
Hälsningar
Lars Kleberman
Av Kjell Johansson Söndagen den 27 oktober, 2002 - 09:56: |
Jag tycker INTE att barn är OÄKTA bara för att dom föds utanför äktenskapet.
Av Gunnar Jonsson Söndagen den 27 oktober, 2002 - 11:03: |
Tja, det enklaste är väl att sätta alla "oäktinggiftena" sist/först, efter/före den "ordinarie" barnakullen. Själv brukar jag fuska om ingen fader finns angiven, och barnen inte har något efternamn, och då sätter jag alla oäktingar under samma "gifte". Det går ju att flytta dom om man hittar en far till dom.
Och själva ordet oäkta, lär väl betyda att barnet inte är född från "äkta säng", dvs avlat utanför äktenskapet. Men eftersom det tidigare inte var samma arvsrätt mm för oäkta barn, så måste man ändå ange att barn är oäkta. För övrigt så finns inte ordet oäkta i disgen, utan där anges barnet som utomäktenskapligt, vilket ju låter lite bättre. Man kunde också, istället för oäkta, använda den äldre benämningen "naturligt barn", men det kanske låter lite märkligt även det.
Av Lennart Ekström Måndagen den 28 oktober, 2002 - 09:59: |
Hej Lars.
Du kan också byta ut ordet "gifte" till ett annat namn t.ex "I relation med". På så sätt hålls eventuell barn utanför äktenskap på ett tydligt sätt. Som Gunnar nämner så innebär oäkta att det är fött utanför äktenskapet ram.
Av Lars Kleberman Söndagen den 3 november, 2002 - 11:09: |
Hej.
Tack för alla tips.
Håller med om att barn inte är "oäkta" bara för att de föds "lite till vänster".
Men mitt huvudproblem kvarstår.
Det är barn födda utanför äktenskapet med kända föräldrar som det gäller.
Disgen-programmet accepterar inte "barn i fel ordning" och det kommer felmeddelande var gång man kör kontrollen. Samma blir förhållandet om man lägger in de "oäkta" i slutet. Därför måste man lägga in ett gifte eller en relation när det "oäkta" barnet skall läggas in och då är man tvingad till att skapa en ny relation med den "gamala hustrun" då nästa barn inom äktenskapet föds i annat fall blir det barn i fel ordning. I utskriften blir det då flera giften med samma hustru och det är detta jag reagerar mot, de är ju trots allt bara gifta en gång.
Hälsningar
Lars
Av Karl-Olof Reinlund Söndagen den 3 november, 2002 - 15:17: |
Det är går ju att ta bort giftet.
Peka på gift notisen och tryck på musens högerknapp och välj "Notiser" och "Ändra", klicka i fältet "Notisnamn" tryck ett mellanslag, då försvinner "Gift" eller annat valt notisnamn. I utskrifterna lämnar det bara ett tomrum.
Mycket enkelt och elegant.
Vänligen
Karl-Olof
Av Lars Kleberman Söndagen den 3 november, 2002 - 18:44: |
Tack Karl Olof.
Blir de följande barnen kopplade till "rätt gifte" om man gör så???
Hälsningar från ett blåsigt och kallt Helsingborg
Lars K
Av Gabriel Frisk Måndagen den 4 november, 2002 - 11:44: |
Lars, du ska först sortera alla giften, vänsterprassel eller vad du nu kallar dom, i fallande tidsordning, sedan gör du samma sak med barnen i varje gifte. Då ska det bli rätt!
Hoppas Gabriel Frisk
Av Karl-Olof Reinlund Måndagen den 4 november, 2002 - 18:19: |
Skapa alltid ett gifte som du placerar respektive äktenskaps barn i. Efter mellanslaget brukar jag själv skriva in "Hennes barn" i "Notisnamn" om barnets far förblir okänd och om barnets far är känd men föräldrarna inte varit gifta, skriver jag "Har barn med". I det fallet kan släktskapet komma från far eller morssidan i utskriften.
Detta avgör var och en själv hur det blir bäst.
Hälsningar.
Karl-Olof
Av Lars Kleberman Tisdagen den 5 november, 2002 - 12:38: |
Tack för alla förslag.
Jag ska nu prova och se.
Hälsningar
Lars K