Återläsning från Cd

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Säkerhetskopiering, flytt till ny dator: Återläsning från Cd

Av Ove Billing Lördagen den 14 februari, 2004 - 08:40:

Man kan fortsätta att bränna på samma skiva men inte med samma filnamn. Innan du bränner så byt därför namn på filen till t.ex dis(veckonummer+dagbokstav.zip)(idag:dis07f.zip). På det viset har du inte bara senaste utan även äldre versioner av basen att tillgå om något händer

Av Lars Skillius Lördagen den 14 februari, 2004 - 14:31:

Det brännarprogram jag äger (Nero) har en inställning - "Multisession" - som man tydligen skall använda om man startar på en ny CD som man senare vill kunna komplettera.
1) Gäller även då Oves rekommendation att byta namn på filen? För annars går det väl inte att läsa äldre bränningar/versioner?
2) Jag har fått den uppfattningen att jag kan bränna CDn direkt från Disgens filer. Eller måste jag, som Marianne rekommenderar ovan, först göra en (säkerhets-)kopia och lägga den på hårddisken för att därefter bränna den? Är kanske förfaringsmöjligheterna olika för olika brännarprogram?

Av Marianne Munktell Lördagen den 14 februari, 2004 - 19:10:

Lars!

Om du först gör en säkerhetskopiering i DISGEN kan du sen studera logfilen för att se vilka filer som säkerhetskopieras. Annars kan du bränna hela mappen Dg8Data.

Av Ove Billing Lördagen den 14 februari, 2004 - 20:19:

Även Nero kommer sannolikt att protestera mot att lägga en fil med samma namn i samma mapp på CD:n. Därav rekommendationen att byta namn så det inte blir några konflikter. Dessutom lättare att hålla reda på.
I moderna datorer och med moderna program går det nog bra att bränna från olika ställen, alltså en bit härifrån, en annan därifrån. Men om maskinen är lite långsam så att inte data hinner fram till bränningen i tid så går det åt pipan.
En allmängiltig rekommendation är därför att samla allt på ett ställe i en eller ett par mappar eller filer. En säkerhetskopia är ett sätt. Mariannes förslag att bränna hela Dg8Data är ett annat bra förslag men förslaget att namnändra kvarstår.
I praktiken ser man ju snabbt om det inte går, särskilt om man markerar optionen att verifera efteråt.
Multisession skall mycket riktigt användas för upprepad bränning på samma skiva./Ove

Av Karl-Edvard Thorén Lördagen den 14 februari, 2004 - 23:00:

Säkerhetskopiering till CD.
Jag tror det säkraste sättet är att ta säkerhetskopia till disk, och redan där ger man säkerhetskopian ett unikt namn lämpligen med tillägg av datum efter dg8. Kopiera sedan över till Cd'n

Av Åke Myrenäs Onsdagen den 14 juli, 2004 - 23:13:

Jag tänkte göra en extra kopia på säkerhetskopiering till en CD-RW på min Fdisk men
problem med disgen.exe "Run time error 001" på 0019:OCBA
Jag har disgen7.0 E-1 och disgen.exe fungerar normalt på hårddisken.
Jag har flera frågor men kan inte lägga till en bilaga i detta meddeland

Av Marianne Munktell Torsdagen den 15 juli, 2004 - 09:04:

Åke!

Kan du beskriva lite mer ingående hur du har gjort med säkerhetskopieringen? Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Säkerhetskopierade du till fritt vald enhet, F-disken, och brände sen på CD-RW och försökte återläsa? I så fall är filerna troligen skrivskyddade och måste låsas upp.

Eller försökte du säkerhetskopiera direkt till en CD? Det går normalt inte. Läs diskussionerna ovan.

Av Sören Hansson Måndagen den 30 januari, 2006 - 19:09:

Jag har en bärbar dator som det inte finns någon diskettenhet. Hur gör jag för att säkethets-kopiera till en CD-RW skiva. Jag har försökt men får meddelandet: Utfilen med namn D:\dg8.zip kan inte skapas. Välj en mapp som existerar och där skrivning är tillåten och ange ingen mapp eller enhet i fältet "Filnamn".

Av Marianne Munktell (M06185) Måndagen den 30 januari, 2006 - 19:44:

Sören!

Det går oftast inte att göra en säkerhetskopia direkt från DISGEN till en CD. Du måste först säkerhetskopiera till Fritt vald enhet på din hårddisk. Därefter bränner du filen på en CD med hjälp av ett brännarprogram, eller Windows inbyggda brännarprogram om du har XP. Denna fråga har diskuterats tidigare i DIS Forum.

Av Gunnar Jonsson (M00707) Tisdagen den 31 januari, 2006 - 10:35:

CD-RW...
Nej tack!!!
Har nu för tredje gången råkat ut för att en DVD-RW eller CD-RW helt slutat att fungera efter ca max 20 "nybränningar". Har som tur är inte missat några data på grund av detta, men nu åker dom ut med "huvudet före". Engångsskivor är såpass billiga att det är värt det för säkerhetskopieringar.

Och så har jag Dg8Data i "Mina Dokument", så det åker med av bara farten i ordinarie kopiering.

Av Sonja Larsson Måndagen den 2 oktober, 2006 - 16:49:

Jag planerar att lämna in min laptop för tömning och ominstallation av program och dokument. Har alldeles nyligen uppgraderat till 8.1b från början med alla uppgraderingar stegvis på grund av trassel med datorn. Det gick som en dans med hjälp av en säker fadder.
Jag behöver nu hjälp med att så enkelt som möjligt säkerhetskopiera rubbet i Disgen.
Jag har ingen diskettstation utan använder mig av cd-rw. Jag har patch-8-1 och update_8.1b sparade i Mina dokument.
Tacksam om någon kan rekommendera mig i olika steg hur jag ska gå tillväga.
t ex 1)Säkerhetskopiera programmet. (Räcker det med Dg8Data?)Ligger både program och databasen i Dg8Data?
2) Återläsning av program resp. databas.
3) Kan jag läsa om detta någonstans i den utmärkta tidningen? Jag har läst i handboken om säkerhetskopior men tror inte det löser mitt problem.
Vänliga hälsningar och tack på förhand
Sonja Larsson

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Måndagen den 2 oktober, 2006 - 17:06:

Sonja!
Läs artiklarna: Lär dig mer om Disgen 8 - Del 13 och 14 i Diskulogen nr 73 (sid 24-29).
Du kan också hämta och skriva ut artiklarna från den här adressen:
http://www.dis.se/pdf/dg8art/nr73_13%2014.pdf

Av Sonja Larsson Måndagen den 2 oktober, 2006 - 18:02:

Hej Ingvar,
Följdfråga kommer via mail.
Hls Sonja

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Tisdagen den 10 oktober, 2006 - 13:10:

Säkerhetskopiering.
Till våra tema kvällar på Dis i Linköping gjorde jag en beskrivning på hur man kan ta sin säkerhetskopia. Den följer här men tyvärr följer inte skärmbilderna med. Vill någon ha en kopia så sänd ett mail.
.........................
Disgen Säkerhetskopiering.

Med säkerhetskopiering avses funktionen i Disgen som skapar en komprimerad file på materialet i datamappen.

I Disgen kan vi placera säkerhetskopian direkt på en diskett eller på en fritt vald enhet.
Fritt vald enhet kan bara vara disk. Här fungerar USB minnet som disk.
För att kunna lägga säkerhetskopian på Cd måste den först skrivas till disk och sedan kopieras därifrån.

Förslag till säkerhetskopiering till Cd:
1. Starta Utforskare så att den visar katalogträdet.
2. Market Lokal disk (C)
3. Gå in på Arkiv, Nytt och klicka på Mapp
4. Nu skapas en Ny mapp, ändra namnet till Dg8-backup och tryck Enter.

Ny startar vi Disgen och tar fram Översiktsmenyn.
1. Gå in på Arkiv och säkerhetkopiering.
2. Markera fritt vald enhet C
3. Leta reda på katalogen Dg8-backup och markera den.
4. Nu kan vi välja vilka extra filer vi vill ta med på säkerhetskopian. Bilder, kartor, Gedcom-filer och Html filer.
Markera vilka extra filer som skall med.
5. Disgen föreslår att säkerhetskopian skall heta dg8.zip med när vi skall lägga den på disk och Cd är det lämpligt att komplettera namnet med dagens datum för att kunna ha flera säkerhetskopior i samma katalog. Dessutom är det lätt att hitta den man vill återläsa. Så vi ändrar till dg8-060907.zip
6. Nu är det dags att klicka på Start knappen.
När säkerhetskopieringen är klar kontrollerar vi listan som skrevs ut för att se att kopieringen gått till slut, det står säkerhetskopieringen klar längst ner på listan.
Nu stänger vi den här menyn och startar utforskaren och letar reda på vår katalog Dg8-backup. Vi markerar den och ser att där ligger vår säkerhetskopia.
Om vi nu vill bränna säkerhetskopian till en Cd har vi två möjligheter.
1. Att släpa filen ner till Cd enheten eller
2. Högerklicka på file-markeringen och välj ”kopiera”, högerklicka sedan på Cd enheten och välj ”klistra in”
3. Om man kör Win XP får man ett meddelande nere i högra hörnet att en file ligger och väntar. Klicka på den rutan.
4. Markera den file som skall skrivas och klicka på komandoraden för skrivning.
5. Nu kan man kontrollera sin säkerhetskopia genom att i Disgen gå in på säkerhetskopiering och återläs. Markera Cd’n som enhet och markera säkerhetskopian. Klicka sedan på VISA.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: