Av Elenor Svensson Fredagen den 1 november, 2002 - 11:51: |
Jag har ett par gamla brev skrivna av farfarsmor till farfar. Jag skulle vilja skriva in dem i Disgen, så att jag kan skriva ut dem till släktingar om jag vill. De säger ju så mycket om hur hon var!
I vilken notis är det lämpligast att lägga in dem så att jag kan välja om jag ska skriva ut dem eller inte?
Av Karl-Edvard Thorén Fredagen den 1 november, 2002 - 16:30: |
Hej Elenor !
Om Du inte använder "Extra text" till något speciellt är det en bra textnotis för där kan man lägga text som man vill skilja från annan "standard" text och bara visa vid vissa tillfällen.
Av Kjell Weber Måndagen den 4 november, 2002 - 11:40: |
Hej Elenor !
- Jag skriver in brev så som du vill göra.
- Jag skriver in dem i ett ordbehandlingsprogram, lagrar dem i \D-stand\ så som "ren text" och lägger bara en textnotis hos personen i DISGEN, så är brevet med.
I text notisen skriver jag på egen rad
Vinkel, stort F och I (som i Ivar), sedan ett filnamn och till slut den andra vinkeln. Varje filnamn på egen rad i en textnotis.
- Om jag skall göra en utskrift där jag inte vill ha med alla eller vissa brev, tar jag bara bort sista vinkeln för det filnamnet, så kommer inte den texten med ut.
Av Lennart Ekström Onsdagen den 13 november, 2002 - 17:51: |
Kjell. Jag har provat att göra som du skriver ( finns också manualen s.67) men det fungerade inte. Vad kan jag ha gjort för fel? Sparade ett worddokument som textfil .TXT och sparade det i Dg8Data/D-Stand som hilma. I biografin för Hilma la jag in på ny rad och ny rad. När jag går över för att trycker på Granska i utskriftsmenyn går det bra till den sidan där styrtecknet är. Får upp meddelandet "meddelande att filen "hilma" i redigeringsprogrammet FI saknas. Men filen ligger ju i Dg8Data/D-Stand!
I filkonventeringmenyn har sparat det som Wordstandard och med radbrytning. Finns även möjlighet att bocka för "tillåt teckenändring" men med samma resultat. Finns även "avsluta med "CR/LF alt. endast CR , LF eller LF/CR.
Kör med window XP
Av Karl-Edvard Thorén Onsdagen den 13 november, 2002 - 21:31: |
Hej! Text file i Disgen.
Det räcker inte med att bara skriva hilma det måste stå FIhilma.txt mellan krokar.
Av Karl-Edvard Thorén Onsdagen den 13 november, 2002 - 21:52: |
Hej Elenor! Styrning av text.
Förutom det förslag jag nämnde tidigare att använda extra text kan man styra utskriften med språkval. I stället för att plocka bort en vinkel till textfilens nanm vilket kan vara problem om man har ett antal texter, så markera texten, file eller inte, med ett språkval t.ex. A.
Man kan ta in språkfilen Disgen.l1 i wordpad och där ändra beteckningen från 1 till A och sedan spara filen som Disgen.lA Man har nu två språkfiler på svenska som man kan alternera mellan. Jag man kan ju göra fler om man så önskar.
Av Kerstin Ledin Lördagen den 16 november, 2002 - 21:55: |
När jag förhandsgranskar ansedel så kommer samma text två gånger, dels mina textnotister och sedan samma igen som då kallas levnadsbeskrivning. Hur ska jag bli av med dublettexten?
Av Marianne Munktell Söndagen den 17 november, 2002 - 12:27: |
Kerstin!
Du måste ställa in vilka notiser som ska skrivas ut för huvudpersonen respektive levnadsbeskrivningen. Detta hittar du under Inställningar - Ansedel. Jag brukar bara ta med födelse- och dödsnotisen för huvudpersonen och alla notiserna för Levnadsbeskrivningen.
Av Arnold Ljungstedt Lördagen den 12 april, 2003 - 14:08: |
Jag är inne på samma ämne som Elenor har och som Kjell Weber mfl. besvarat. I min text förekommer kolumner med belopp. Jag har använt tabulatortangenten men alternativt mellanslagstangenten för kolumnerna. När jag sedan vill skriva t.ex en ansedel föe den person det gäller, så blir det inga kolumner utan löpande text. Tabulatornedslaget blir markerat med en liten fyrkant. Är det så, att den här metoden inte går att använda, utan att jag i textordbehandlaren också skall använda mig av redigeringskommandona NR och OR?
Av Karl-edvard Thorén Lördagen den 12 april, 2003 - 21:59: |
Redigering av text. I Disgen finns ju ingen ordbehandlare och en gammal idé för att slippa redigering och anpassning till rader är att Disgen tar bort alla blanka och bara sparar en blank mellan orden.
Men för att redigera har vi redigeringskommando som nämnts NR och OR.
För att skriva en text i kollumner kan man använda dessa kommando.
Starta med NR sedan OR och den första kollumnens text plus blanka till nästa kollumn sedan nästa kollumns text plus blank o.s.v. allt innom vinklarna.
Alternativt ett OR för varje kollumn inklusive de blanka innom vinklarna.
Det blir inga raka kolumner men något däråt.
Av Bengt Landegren Söndagen den 25 januari, 2004 - 22:39: |
Skummat igenom lite av inläggen här om textbehandling, och spontant tycker jag det verkar krångligt och gammaldags. Visst borde väl programutvecklarna kunna åstadkomma en enklare och modernare lösning?
Som gammal macanvändare får jag rysningar när jag ser FIhilma.txt och liknande. Just kört igång med det mycket kompetenta programmet, men får då och då en känsla av att DOS lever kvar i Disgen.