Av Yvonne Korn Onsdagen den 23 oktober, 2002 - 17:52: |
Jag saknar i familjebilden en liten markering på de barn som det finns "fortsättning" på, d v s vilka det finns fortsatt inmatning på med egna familjer. Som det är idag verkar det som om man måste göra varje barn till huvudperson först för att se om det finns någon fortsättning?
Av Kjell Johansson Onsdagen den 23 oktober, 2002 - 18:12: |
I programmet Min Släkt går det att se nuvarande ålder för de som lever, och ålder vid döden för övriga. Det tycker jag är en bra finess och det vill jag se i DISGEN också.
Av Karl-Edvard Thorén Onsdagen den 23 oktober, 2002 - 21:56: |
Markering i familjeöversikten om underliggande information.
Det förslag som Yvonne tar upp har jag fått från många medlemmar. Ett mycket bra förslag tycker jag.
Av Sten-Sture Tersmeden Onsdagen den 23 oktober, 2002 - 22:30: |
Du kan bläddra mella personer på följande sätt:
Ctrl+Vänsterpil -- Visa närmast äldre syskon till centrumpersonen (om sådant finns). Syskonen antas ordnade i födelsedatumordning.
Ctrl+Högerpil -- Visa närmast yngre syskon till centrumpersonen (om sådant finns).
Av Stefan Andersson Torsdagen den 24 oktober, 2002 - 11:26: |
Sten-Sture,
det är gott och väl att man genom kortkommandon lätt kan bläddra inom en familj, Yvonnes förslag tillför översiktlighet som jag tycker skulle vara ett stort plus.
Av Lennart Ekström Torsdagen den 24 oktober, 2002 - 11:46: |
Eftersom rubriken är önskemål till nästa version kan det finnas skäl att framför önskemålet om möjligheten att ta fram familjetabell (inte bara ansedel för far resp mor ).
Sedan instämmer jag i ovanstående önskemål att det automatiskt ska finnas en markering till det barn som är fortsättningen i familjebilden. Om man bygger en antavla får man visserligen fram detta, men måste utföras för varje tillfälle. Denna funktion bör finnas kvar eftersom det ger möjlighet att själv välja starperson. Men det önskemål som refereras här ovan tolkar jag som att det även ska finns automatik till startpositionen, dvs probandet
Av Karl-Edvard Thorén Lördagen den 26 oktober, 2002 - 22:48: |
Förslag:Lägg in kopia på adopterade barn.
Jag har flera gånger, och senast i dag, fått frågan: Hur lägger man in adopterade barn eller
fosterbarn ? Som programmet ser ut i dag måste man lägga in barnet två gånger om man vill
pressentera det både med sina biologiska föräldrar och sina adoptiv föräldarar. Då kom
tanken, varför kan man inte få samma möjligheter i detta fall som för en maka/make som
presenteras två gånger i ett förhållande, först ett utomäktenskapligt förhållande och senare
ett gifte.
Ge oss möjligheten att lägga in ett barn en gång under sina biologiska föräldrar och
sedan en referens/kopia till detta barn under adoptions/foster föräldrarna och där med
kommentaren i födelsenotisen adoptivbarn/fosterbarn.
Av Gerd Johansson Söndagen den 27 oktober, 2002 - 18:17: |
Hej!
Följande flikar någonstans ihop med personnotisen önskar jag: 1 Ålder vid dödsfallet ( iblan uppskattar man ju födelsedatum efter åldern). 2 Bouppteckningsnummer. Problemmet med adopterade håller jag också med om att det borde försökas göras något åt.
MVH
Gerd Johansson
Av Karl-Edvard Thorén Måndagen den 28 oktober, 2002 - 22:26: |
Hej Gerd. Död-notis och ålder.
Ett bra sätt att ange ålder vid dödsfall är att lägga in det som kommentar i dödnotisen. Då kommer det att stå t.ex.: död 86 år och 2 mån. 1945-01-12 i Linköping.
Hur Du utformat kommentaren väljer Du själv.
Av Sten-Sture Tersmeden Måndagen den 28 oktober, 2002 - 22:44: |
Föreslår en ny funktion som ger hjälp när man letar efter någon speciell inställning av DISGEN. Bland menyvalet finns ju Inställningar. Men den innehåller i sin tur en mängd underfunktioner, som var och en är laddad med otaliga parameterval och kryssrutor.
Vem har väl inte letat sig fördärvad efter någon inställning som man vet finns, men aldrig kan komma ihåg var!
Alltså skapa en genväg till rätt inställning via en sökbar lista som skall finnas online!
Dessutom tycker jag att det skulle gå att hoppa från utskriftsmenyn till lämplig inställnings- meny! Håller man på med utskrift av en stamtavla, så skulle man alltså med ett klick komma till Inställningar/Stamtavla! När man justerat önskad inställning så skulle man med en Returknapp komma tillbaka till utskriftsmenyn.