Av Per Andersson Lördagen den 6 oktober, 2007 - 19:09: |
Kalenderproblem
I Disgen finns en kalenderfunktion där man kan få reda på vilket datum en viss högtid inträffade, samt utföra vissa beräkningar. Kalendern visar Juliansk, Gregoriansk samt Svensk kalender. Jag har inte riktigt klart för mig vad som avses med svensk kalender (nuvarande tideräkning?), även om jag noggrant läst igenom Kalenderns Hjälpfunktion. Här är mitt nuvarande problem: Anders Bengtsson, död ”1742 Dominica Invocavit”. Med hjälp av Kalendern kan man nu få tre olika alternativ till dödsdatum: 1742-03-07 (Juliansk) 1742-02-11 (Gregoriansk) 1742-01-31 (Svensk). Vilket datum bör man använda som dödsdatum i Disgen? 1742 var det väl den Julianska tideräkningen som gällde? Någon som kan ge mig råd i denna fråga?
Med vänliga hälsningar
Per A, medlem 17535
Av Daniel Berglund Söndagen den 7 oktober, 2007 - 13:21: |
"Svensk kalender" i DISGEN är den blandning av juliansk och gregoriansk kalender som tillämpades i Sverige under en övergångsperiod när man inte visste på vilket ben man skulle stå. Den svenska kalendern sammanfaller med den julianska för datum före den övergångsperioden och med den gregorianska för datum efter att övergången var gjord.
Det där lät lite rörigt men för ett datum i Sverige ska du alltså använda den svenska kalendern.
Jag får Invocavit (första söndagen i fastan om jag inte fattat det fel) till 1742-01-31 både med svensk och juilansk kalender, och till 1742-02-11 med gregoriansk. Kalendern i MinSläkt ger samma resultat.
Av Per Andersson Söndagen den 7 oktober, 2007 - 15:00: |
Tack Daniel, för klarläggandet om den svenska kalendern. Att jag fått de datum jag fått, beror på att jag klickat på ”Märkesdagar” (i detta fallet Invocavit) varje gång efter det att jag valt önskad kalenderfunktion. Blåmarkeringen på Invocavit försvinner ju då man byter kalender och jag tolkade det som att man åter måste välja/markera Invocavit. Lite lurigt, hjälptexten till kalenderfunktionen kanske borde vara lite tydligare? Det lär visst finnas en kalender att ladda hem från Rötters hemsida, kanske du eller någon annan provat den kalendern?
//Per
Av Daniel Berglund Söndagen den 7 oktober, 2007 - 16:52: |
Uppdateringen av kalenderfönstret är inte helt tydlig, nej. Borde gå att göra bättre. Den här sidan ger dig rätt om datum för Invocavit vad gäller den julianska och gregorianska kalendern. Samma gäller Egon Bosveds kalender från Rötter (som jag inte hade provat tidigare, men den ser ju väldigt bra ut.)
Av Nils-Åke Bjäresten Söndagen den 7 oktober, 2007 - 20:21: |
Den svenska kalendern.
Den Julianska kalendern är uppkallad efter Julius Caesar. Den stämde inte med årstidsåret. Den Julianska kalendern utgick från att året var 365.25 dygn medan årstidsåret var c:a 365.24219 dygn. Skillnaden blev så småningom besvärande och påven Gregorius XIII beslutade att man i katolska länder skulle övergå till en ny kalender den 4 oktober 1582. Andra länder följde så småningom efter. Att man i olika länder använde olika kalendrar var naturligtvis problematiskt. I Sverige hände ingenting förrän år 1700, då Karl XII beslöt att man skulle slopa skottdagen detta år. Tanken var uppenbarligen att man sedan successivt skulle slopa dagar och på så sätt så småningom synkronisera sig med den Gregorianska kalendern. Det finns olika bud om hur slopandet av dagar skulle gå till, någon tror att man bara skulle slopa skottdagar medan andra tror att man ( dvs Karl XII ) tänkte slopa en dag varje år. Men år 1700 fick Karl XII annat att tänka på och det blev inte av att man de följande åren slopade dagar. Därmed hade Sverige en helt egen kalender som varken stämde med den Julianska eller den Gregorianska kalendern.
Om den speciella svenska kalendern kan man läsa i boken:
Herman Lindqvist: Historien om Sverige, del V ( Nyttan och nöjet ).
I denna boks kapitel 2 finns ett avsnitt med rubriken "Den nya kalendern". Följande citat är hämtat från detta avsnitt:
"Så kom det en dag ett brev från Karl XII i Bender. Han hade tröttnat på förvirringen, Sverige måste återgå till den julianska kalendern. Kungen bestämde att februari år 1712 skulle få trettio dagar och på så sätt var man tillbaka i den ´gamla´ tideräkningen. I Sverige hade således år 1712 februari månad 30 dagar, vilket är väldshistoriskt unikt.
Då kungen hade stupat återupptogs diskussionerna om den svenska kalendern. Det var opraktiskt med olika kalendrar i Europas olika länder. Danmark och Norge hade redan gått över till den nya tiden medan Sverige var kvar i den gamla. Sverige måste komma i takt med Europa, ansåg frihetstidens styrande herrar.
År 1753 ändrades slutgiltigt allt detta. Det bestämdes att kalendern från och med det året skulle gå från 17 februari direkt till 1 mars. På så sätt kom Sverige med i ´den nya tiden´. Det blev många protester från svenskar som ansåg att kronan stulit elva dagar från deras liv. Men inga protester hjälpte."
Av Tom Barckman Söndagen den 1 februari, 2009 - 15:18: |
Kerstin Larsson, födelse okänd, död 1734-09-04, begravd 1734-09-08, Hedemora socken.
Jag har en uppgift (ej kollad mot kyrkoboken) som anger fölande:
Död d 4 sept: Begrafwen Dom: XIII post Trinitatis.
Detta har översatts med 1734-09-08. Men om jag trycker på Trinitatis i Kyrkans Märkesdagar i Disgen anges månaden juni. Varför denna skillnad
Av Jan Jutefors (M10939) Söndagen den 1 februari, 2009 - 15:34: |
Tom,
XIII post Trinitatis är mycket riktigt den 8 sept
Trinitatis är däremot den 9 juni
post betyder ju efter och den 13 söndagen efter trinitatis är den 8 september
Av Tom Barckman Söndagen den 1 februari, 2009 - 16:37: |
Jag satt och räknade på allt utom veckor. Där ser man. Tack för hjälpen.