Av Sten-Sture Tersmeden Söndagen den 10 november, 2002 - 23:22: |
Med tanke på nya skivan, hur söka fram de i mitt material som levde i november 1970?
Jag frågar med risk för att det är busenkelt, men kommer inte på någon enkel metod. Kanske skall jag ändra datum i min PC till 1970, och sedan göra en födelsedaglista!!
(anledningen är att jag enkelt vill kolla om jag missat några personer med ett visst släktnamn. Tyvärr blir det i alla fall problem med ingifta).
Av Ove Billing Måndagen den 11 november, 2002 - 14:24: |
Gör ett utdrag med dödsdatum först (med utropstecken), därefter separator, namn och id-nummer och mer efter egen önskan. Skriv ut till fil, klipp bort alla i den skapade textfilen som ligger före nov 1970 och skriv ut resten. Kanske inte busenkelt men inte svårt.
Man kan komplicera det hela genom att sätta in semikolon som separator mellan datagrupperna i utdragsbeskrivningen och sedan ta in den resterande filen i Excel. Då går det att leka mer med sortering etc.!
Av Christer Gustavsson Måndagen den 11 november, 2002 - 17:41: |
Du kan också använda sökning (kikaren). Välj att söka i alla notistyper, begränsa sökintervallet till 1870-1970.
Sortera om söklistan på dödsdatum och ta bort alla som är döda efter 1970.
Sortera om söklistan på födelsedatum och ta bort alla födda före 1870 (om du inte har många 100-åringar).
Sen kan du utgå från söklistan.
Av Tomas Sahlin Onsdagen den 20 april, 2005 - 22:20: |
Om jag i funktionen SÖK väljer GEMENSAMMA ANOR genereras det en lista över de träffar som erhållits. Om jag vill jobba vidare med den listan i ett annat program, hur får jag tag i den.
Tomas Sahlin
Av Marianne Munktell Torsdagen den 21 april, 2005 - 07:03: |
Tomas!
Det är meningen att du ska klicka på ett av namnen i listan och sen klicka OK. När antavlorna har byggts går du till Utskrift - Skriv ut...
Du får då en släktskapsberäkning i grafisk form på skärmen. Du kan då välja att antingen skriva ut den på papper, eller om du har installerat en pdf-skrivare, skriva ut till pdf-format.
Du kan mig veterligen inte jobba vidare med listan i något annat program.
Av Tomas Sahlin Lördagen den 23 april, 2005 - 18:40: |
Marianne, jag förstår hur man använder funktionen för att se gemensamma anor men den kan även användas till annat. Då det är en lista bör ju rimligen programmet ha genererat en matris med den informationen. Frågan är kan jag komma åt den resulterande filen i okompilerad form, det går ju med andra filer i programmet.
Någon som vet?
Mvh
Tomas Sahlin
Av Kai Thurfors Lördagen den 23 april, 2005 - 19:08: |
Vad jag kan se så sparas listan inte någonstans. Det är bara en tillfällig tabell i Disgen.