Av Kristian Jerméus Fredagen den 1 november, 2002 - 00:02: |
Jag föreslår en funktion där man kan få upp namnen som man knappat in som dubbletter.
Det är mycket arbete att söka igenom tusentals namn för att hitta eventuella dubbletter.
ex.
Om både födelsedatum, döddatum och namn är identiska så ska namnen visas på skärmen så att man kan ta bort den ena.
Borde inte vara så svårt att få till.
Av Sten-Sture Tersmeden Fredagen den 1 november, 2002 - 19:26: |
Har du kollat funktionen Dubblett-sökning? Löser den inte dina problem?
(Du måste skapa sökindex först).
Av Kristian Jerméus Lördagen den 2 november, 2002 - 11:12: |
Jag tänkte mig mera en funktion som om man trycker på "kontrollera notiser" så ska man kunna gallra ut alla namnen som är dubbletter.
I nuläget så kan man bara kontrollera ett namn i taget.
Av Joel Vogler Lördagen den 2 november, 2002 - 16:05: |
DISGEN-orter är ett bra hjälpmedel för att få ordning på ortsbeteckningarna, med undernivåer och undernivåers undernivåer. Men om man har några tusen personer att bearbeta blir det i vissa församlingar MÅNGA underrubriker, vilket gör det hela mycket svåröverskådligt.
Jag efterlyser en funktion som sorterar de tillförda orterna/gårdarna etc alfabetiskt!
Av Kjell Weber Måndagen den 4 november, 2002 - 11:28: |
- Håller helt med Joel Vogel. Det skulle vara så att "ort-trädet" sorterades alfabetiskt då man lägger till en ort.
- Samma problem med "käll-trädet" då man bygger på det med källor och citat.
- "Ort-trädet" tycker jag också skall öppnas så som det såg ut då jag lämnade det. Som det är nu så öppnas det med andra länder "stängda" och Sverige delvis "öppet".
Av Lennart Ekström Onsdagen den 6 november, 2002 - 08:18: |
Då det gäller ortdatabasen önskas ett enklare sätt att redigera orter. Dvs när man ändrar en ort så skall det slå igenom på alla tidigare inmatad skrivning. Exempel om man vid inmatning skrivit Hulsfred för flera personer för att sedan långt efteråt upptäckt att det ska stå Hultsfred. Då bör man enkelt redigera så att alla tidigare inmatningar blir rättade. Hittar ingen enkel funktion för detta
Av Joel Vogler Onsdagen den 6 november, 2002 - 12:49: |
Automatisk ändring av tidigare inmatningar fungerar bra för mig när det gäller DISGEN-orter.
Under "Ändra personnotiser" klickar jag på den gula ort-lampan och sedan på "Ändra...". Där gör jag min korrigering i "Namn i överskriften" (varvid "Namn i utskrifter ändrar sig automatiskt), klickar "OK" och slutligen "OK" även i "Ändra personnotiser".
Det slår då igenom på alla mina DISGEN-orter med det namnet. (Att jag har svårt att hålla reda på alla inmatade orter när de inte kan sorteras är en annan historia...)
Av Sten-Sture Tersmeden Onsdagen den 6 november, 2002 - 22:32: |
Samma önskemål med notiserna, automatisk sortering i datumordning borde finnas antingen som en hjälpfunktion eller per automatik.
Av Klas Kohlström Söndagen den 10 november, 2002 - 10:47: |
Det hade varit mycket praktiskt om man enkelt kunde ändra alla uppgifter på en gång oavsett fält - efternamn, förnamn, yrke, m.fl.
Just i veckan fick jag i "Karl XII:s officerare" att Jonas Giellerstedt uttryckligen stavade sitt namn just så, med "ie". Det var bara att gå in och manuellt rätta alla Gillerstedt. Okej, det var bara ett dussin, med det kunde ha varit 500.
Mvh Klas
Av Sten-Sture Tersmeden Söndagen den 10 november, 2002 - 23:15: |
Klas, nästa gång du får ett liknande behov att ändra många "felakatiga" förekomster i ditt material, kan du exportera till textfil, rätta med sök/ersätt-funktion som allatid brukar finnas, och sen läsa tillbaka textfilen.
Ändra inte något annat i filen, den innehåller mycket intern info. tag säkerhetskopia oxå innan du börjar.
(Detta finns nog beskrivet i handboken).