Av Sten-Sture Tersmeden Onsdagen den 13 november, 2002 - 23:16: |
Upptäckte av en slump att man kan ha flera yrkesnotiser.
De går inte att lägga till på vanligt sätt. Men genom att skriva in yrke nr 1 på vanligt sätt i personbilden, och sedan kopiera denna notis i notisöversikten (kopiera, klistra in), samt ändra yrket till det man vill på kopian, så får man två olika yrken.
Sökning fungerar, utdrag fungerar också.
Har alltid undrat över detta, då mina personer under en livstid bytt yrke från t ex militär till bonde eller motsvarande, och jag inte vill skriva det som ett kombinerat yrke. har använt Text-notisen, men var inte nöjd med det.
Av Christer Gustavsson Torsdagen den 14 november, 2002 - 08:08: |
Sten-Sture, två andra sätt: Ändra personnotiser, fliken notiser - tryck på F2 eller högerklicka och välj Ny notistyp. Ett tredje sätt är att använda Ctrl-U. Om du desutom markerar den notis som ska ligga före den nya, så får du den på rätt plats.
Av Anders Berg Torsdagen den 14 november, 2002 - 16:12: |
Men det finns egentligen inget behov att ha flera yrkesnotiser. Du kan lika gärna skriva alla yrkena efter varandra, och med kommatecken emellan, i en yrkesnotis. Sökning går ändå bra med nuvarande sökmotor. Värre var det i tidigare versioner, då man var tvungen att laborera med wildcards * före och efter om man skrev alla yrkena i samma notis. Så alltså inte nu. Från att tidigare alltid ha använt flera notiser ändrar jag nu till en notis. Jag tycker det blir snyggare i utskrifter när det står t ex "Snickare, hemmansägare." än "Snickare. Hemmansägare."
Av LottaH Torsdagen den 14 november, 2002 - 19:28: |
Men om man har soldater så är det toppen. Då får man dit vilket soldattorp och under vilken period han var där. Det samma om man går från lärling till mäster så får man med hos vem, var och när. Så jag tycker det är toppen men flera yrkesnotiser
Av Sten-Sture Tersmeden Torsdagen den 14 november, 2002 - 22:17: |
Ursäkta, missade den naturliga möjligheten att lägga in yrke, precis som Christer skriver. Det var slarvigt att inte kolla bättre.
Men Anders, jag tycker fortfarande att det är bättre att ha 2 notiser än att skriva ihop dem. Du får ju en snyggare utskrift om du gör utdrag och yrkena hamnar på rätt plats i sorteringen.
Av Anders Berg Lördagen den 16 november, 2002 - 20:06: |
Ja, det kan nog stämma om man använder utdrag. Sedan har LottaH också rätt att det numera är en större vits med flera yrkesnotiser, eftersom de numera är fullständiga händelsenotiser och man kan lägga in ort, tid och källa. Den största delen av mina inmatade personer tillkom i det gamla systemet där yrkesnotisen endast innehöll en textrad.
Av Sten-Sture Tersmeden Fredagen den 2 maj, 2003 - 21:49: |
Lägger man in flera yrkesnotiser så får man i vissa fall in en hel livshistoria, från t ex gesäll till mästare eller motsvarande. För varje notis kan man komplettera med Fotnot och Anteckningar och få en verkligt fylliog beskrivning.
Så jag tycker det är mycket somm talar för många yrkesnotiser!