Arkiverade (äldre) inlägg fram till 13 November, 2002

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Söklistor: Sökfunktionen: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 13 November, 2002
Av Lars G Johansson Tisdagen den 23 juli, 2002 - 11:15:

Är det någon som liksom jag har problem med att söka i DISGEN? Vissa namn vill sökfunktionen inte veta av, medan andra fungerar alldeles utmärkt. Speciellt svårt verkar det vara med importerade personer. Själva sökkriterierna har jag skalat av till ett minimum, så problemen beror inte på att villkoren skulle vara omöjliga att uppfylla. Vore intressant att höra om någon stött på samma bekymmer.

Mvh
Lars G Johansson
Kungsbacka

Av Gabriel Frisk Tisdagen den 23 juli, 2002 - 17:01:

Lars, kontrollera att du inte i misstag har skrivit in osynliga tecken i söksträngen. skanderna (Å, Ä. Ö) kan också ställa till krångel...

Av Christer Gustavsson Onsdagen den 24 juli, 2002 - 21:10:

... kolla också hur du hanterar Sökindex, se under Verktyg

Av Mats Lundell Måndagen den 19 augusti, 2002 - 10:41:

När det gäller sökning på flaggor skulle jag önska att nästa version innehåller möjligen att söka på kombinater av flaggor där man anger att en eller flera flaggor är omarkerade. Som det är nu kan man bara söka på markerade flaggor.

Mvh

Av Sten-Sture Tersmeden Onsdagen den 21 augusti, 2002 - 22:24:

Önskar detsamma. har du anmält till programutvecklingsgruppen?

Av Maria Elisabeth Larsdotter Tisdagen den 8 oktober, 2002 - 21:12:

Hej!

jag hade problem med sökindex jämt. Kör Disgen 7.

Jag har fått avaktivera uppdatera sökindex vid varje förändring. Och det funkar när man vet om det. Då och då måste jag återskapa sökindex "manuellt". Därefter går det att söka på alla tills man lägger in nya personer.

Kolla inställningarna under Verktygsmenyn och sökindex. Återskapa sökindex för säkerhetsskull.

Hälsningar
Maria

Av Karl-Edvard Thorén Torsdagen den 10 oktober, 2002 - 10:07:

Det är ett gammalt fel att sökindex inte uppdateras även om man markerat detta.Jag har rapporterat redan i tidigare version nu är det noterat för rättning i nästa version. Det har fel nummer 547.
Var mycker restriktiv med att använda sökindex, det är många som har sökproblem p.g.a. detta, det är avsett bara för stora sökvolymer

Av Klas Kohlström Tisdagen den 12 november, 2002 - 23:02:

Egentligen borde alla inleda med att tala om vilken version av Disgen de har, för att underlätta för alla. Jag har 7.0e-1 och har hela tiden haft småproblem med den i stort sett suveräna sökfunktionen. Att söka på datum t.ex. fungerar inte tillfredsställande, ej heller på fritext. Det värsta är dock att sökning på förnamn inte fungerar mer än då och då. Testade just med mina tre Apollonia. Varken Apollonia eller Apollonia* ger alla tre som resultat. Där finns inga osynliga tecken i namnen och jag nollar oftast först.
Detta är en jättemiss!
Och om det så där med ÅÄÖ som Gabriel antyder ovan, är detta en ännu värre miss. Vi har faktiskt de tre bokstäverna i våra svenska namn - bl.a. i mitt eget. En svenskt program får inte krångla med dessa trevliga skandinaver.

Det som Mats tar upp med flaggor har jag skrivit till PUG om (plus ca fem A4-sidor till med gnäll och tips). Självklart skall det vara möjligt att utesluta vissa flaggor. Det är väl skapade för att man ska kunna finjustera en sökning?
Inför en uppdatering till dubbla antalet flaggor önskar jag mig dessutom ett litet tilläggsprogram, i vilket man ska kunna gruppera om flagggorna. Som det nu är lägger man in dem allteftersom man kommer på att de behövs, så det ser rätt rörigt ut redan.
Mvh Klas

Av Christer Gustavsson Tisdagen den 12 november, 2002 - 23:12:

Klas, hur har du bestämt att sökindex ska användas/uppdateras? Se Verktyg - Sökindex (om jag minns rätt, för jag har DG8 installerad).

Om du har valt att använda sökindex, börja med att ta bort dem och se om du får tillräcklig prestanda utan. Om inte, passa på att läs på hur sökindex fungerar i on-line hjälpen innan du aktiverar funktionen och väljer hur index ska uppdateras.

Av Klas Kohlström Onsdagen den 13 november, 2002 - 20:54:

Christer, jag använder aldrig Sökindex numera. Då jag prövade fick jag annat krångel, möjligen beroende på minneshantering.
Nu var det så länge sedan, att jag inte tydligt minns varför jag slutade. Antagligen för att det tog sådan tid att uppdatera efter varje ny inmatad person när man har så många inmatade som jag - numera över 15000.
Söklista var väl avsedd att fungera oavsett Sökindex eller ej hoppas jag?

All sökning tar lång tid för mig, eftersom lejonparten av personerna ligger i flock 0. Därför är 'Välj person Bland senaste' en utomordentligt snabb genväg om man är klok nog att uppdatera den, innan man lämnar en gren man vet sig komma tillbaka till snart igen. Dock är listan alldeles för liten, och så önskar jag ha både den och alla andra nedvikningsmenyer såsom Efternamn, Yrken, Kommentar vid Född och Död i bokstavsordning, inte i kronologisk ordning.
Det tar för lång tid att söka igenom listorna för att se om det namn/den kommentar finns med som jag söker.
Alla vet att ord i bokstavsordning går oerhört mycket snabbare att ögna igenom. Det kan räcka med att fästa blicken på en punkt i mitten så registerar hjärnan om det sökta ordet finns med. Som nu är måste man läsa alla namnen/orden till dess man ev finner det rätta. Och gör man inte det, så har man förlorat fem ggr så mycket tid som det skulle ha tagit att mata in det på nytt utan att kolla nedvikningsmenyn.
Den stora vitsen med nedvikningsmenyerna är att man slipper stava fel på långa, krångliga namn/ord, Wulffenschmidt och överstelöjtnant t.ex.
Det två sist inmatade namnen kunde ev ligga överst, så att inmatningen av syskon går snabbt, både ex:s Jonsson och Jonsdotter.
Sedan är det en sak att äldst går först ut, då nya personer matas in, men det klarar programmet av oavsett hur det ser ut på skärmen.