Det är svårt att göra en bra släktbok med Disgen!

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Släktbok: Det är svårt att göra en bra släktbok med Disgen!
Av Kerstin Ledin Torsdagen den 12 december, 2002 - 11:44:

Jag tycker att det är krångligt. Vill gärna ha med bilder och då måste jag ju välja Ansedlar för alla. Men då blir vissa sidor väldigt tomma eftersom programmet inte fortsätter med nästa när en är färdig. Om jag väljer Tabell så får jag inte med några bilder. Dessutom är det SVÅRT att få bra eller hyfsad kvalitet på bilderna när jag skriver ut.
Alla råd och tips är välkomna!

Av Gunnar Jonsson Fredagen den 13 december, 2002 - 09:19:

Hej Kerstin.
Visst kan du få porträtt/bilder i en tavla i tabellform. Du väljer vad du vill ha med under inställningar-antavlor-tabell-notiser för anor.

Av Kerstin Fredagen den 13 december, 2002 - 18:38:

Bra, tack för det.
Och hur gör jag för att få någorlunda bra kvlitet på bilderna när jag skriver ut?
Är det att föredara att skicka alltihop till Word och skriva ut därifrån?

Av Gunnar Jonsson Lördagen den 14 december, 2002 - 10:15:

Om problemet är att bilderna blir helt i svart och vitt, dvs utan gråskala, så är det ett känt problem. Några få skrivare tycker inte om disgen :-) Jag hittar just nu inte den diskussionen, utan hoppas att någon annan som vet bättre svarar här.

Av Karl-Edvard Thorén Lördagen den 14 december, 2002 - 17:19:

Utskrift bilder.

Det är rätt att vi har problem med kvaliten på bilderna på en del skrivare.
Björn har skrivit en artikel i Diskulogen nr 57 om bildutskrifter där han bl.a. funnit att det blir bäst med originalstorlek på bilden.

Men om man skall kunna göra en snygg släktbok så tycker jag man skall gå via Word där kam man placera bilderna efter egen önskan och t.ex. lägga text vid sidan om bilden. Dessutom kan man lägga in försättsblad med kommentarer.

Av Björn Edman Onsdagen den 14 januari, 2004 - 18:35:

När man skall skriva en släktbok med enbart manssidan redovisad, brukar det vanliga sättet att redovisa döttrar (barn som alltså inte får egna tabeller) vara att ta med uppgifter om deras ev. giftermål.
Så sker t ex redovisningen i Elgenstierna, Släkten 1 o 2, Svenska Släkter etc. Jag kan dock inte hitta någon möjlig inställning i Disgen att göra ett sådant utdrag.
Finns någon sådan möjlighet??
Undrar Björn

Av Kristian Jerméus Tisdagen den 12 september, 2006 - 22:56:

Deprimerande att sex-länkar ska behöva förekomma i detta forum också.
Tryck inte på dessa länkar som står här ovanför

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: