Av Inge Frisk Lördagen den 28 december, 2002 - 22:01: |
Varje gång jag skickar in ett utdrag till DISBYT lyser mina öron röda av genering. Första svenska dataprofessorns, Börje Langefors, ord i slutat av 70-talet om att det finns risk att det blir "rundgång" i datasystemen rungar i mina öron. Han hade redan då uppmärksammat att uppgifter inmatade i ett datasystem kunde okritiskt överföras till nästa system, till nästa osv för att sedan återkomma till det första systemet i förvanskad form.
Jag har använt DISBYT för att snabbt etablera stukturer och anträd bakåt i min forskning. Efterhand som jag har tillfälle att hämta information från Riksarkivet, Genline och andra pålitliga källor förfinar jag mitt material. Jag för noggranna referenser om var jag hämtat mitt material i det släktforskarprogram jag använder. Exempelvis vet jag i alla lägen om källan är DISBYT eller inte.
Helst skulle jag vilja undvika att återexportera material som har DISBYT som källa.
Har DISGEN någon funktion för filtrerad GEDCOM- export? Dvs att jag skulle kunna välja ut en del av en textsträng ur källreferensfältet, om den textsträngen INTE förekommer överförs posten till GEDCOM-filen.
Av Inge Frisk Söndagen den 29 december, 2002 - 14:57: |
Ett förslag på att lösa detta problem har jag fått från Anbytarforum. Det går ut på att använda flockar i DISGEN.
Material som man har fått från DISBYT läggs i en särskild flock, DISBYT-flocken. Efterhand man har kontrollerat och kompletterat en person flyttar man personens data till en annan flock där man har högre tillförlitlighetsgrad på data.
Vid en export till DISBYT får DISBYT-flocken aldrig ingå som underlag för utdraget.
Av Marianne Munktell Söndagen den 29 december, 2002 - 16:19: |
Inge!
Ett annant förslag är att använda sig av flaggfunktionen i DISGEN. Man kan lägga in olika sökbegrepp där, t.ex. D=DISBYT, K=kollat. Man har 40 olika möjligheter. Markera sen varje person med någon av flaggorna. När man vill göra ett DISBYT-utdrag gör man en söklista över alla personer som är markerade med t.ex. K och tar sen enbart med dessa i DISBYT-utdraget.
Flaggan gäller visserligen för hela personen, inte för enskilda notiser. Detsamma gäller dock även när man använder flera flockar.