Mellannamn

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Notiser: Namn: Notiser: Namn: Notiser: Namn: Notiser: Namn: Mellannamn
Av Lars Lövsén Torsdagen den 2 januari, 2003 - 23:04:

Numera kan man ge barn båda föräldrarnas efternamn. Det ena namnet blir då mellannamn (åtminstone är det så för gifta som vill ta make/makas efternamn och behålla namnet som ogift - detta blir då mellannamn).

Jag hittar ingen bra plats för mellannamn.
Bästa kompromiss jag kommer på är att lägga det som sista förnamn.

Exempel:
Far - Nils Karlsson
Mor - Anna Anderzon
Barn - Bertil Anderzon Karlsson
Anderzon är här mellannamn.

Eftersom mellannamn varken är för- eller efternamn, så kanske mellannamn borde ha ett eget fält?

Av Karl-Edvard Thorén Söndagen den 5 januari, 2003 - 17:52:

Dubbla efternamn som gift.
Eftersom kvinnan behöll sitt flicknamn även som gift längre bort i tiden så har jag inte gjort någon skillnad på då och nu.
Så jag fortsätter att skriva in kvinnans flicknamn, Anderzon, först men följt av det nya namnet som gift, Karlsson.
Efternamn: Anderzon - Karlsson
Obs. mellanslag på var sida om minustecknet detta för att kunna söka på båda namnen.
Barnen heter naturligtvis Karlsson.

Av Carin Fredsdotter Almström Fredagen den 4 april, 2003 - 00:28:

Jag gör som Lars. Skriver mellannamnet som sista förnamn och i vissa fall så är det ett förnamn. Man får i dag inte ha ett patronymikon som mellannamn. I mitt fall fick jag välja på att använda Fredsdotter som förnamn eller efternamn, jag valde F. som förnamn så i Disgen har jag lagt in mitt flicknamn Lundstedt som efternamn och Carin Elizabeth Fredsdotter som förnamn.

När det gäller namnbyte från patronymikon/-sonnamn till ett familjenamn skriver jag det nya familjenamnet/det tagna namnet som efternamn och patronymikonet/-sonnamnet som sista förnamn.

Ibland förekommer det att jag endast vet efternamnet på kvinnor som gift och då lägger jag till en fotnot om att det är kvinnans namn som gift.

Jag skulle inte ha något emot ett specialfält för mellannamn eller nytt efternamn alt. gammalt. Men jag är rädd för att det blir för mycket att hålla i sär. I alla fall tycker jag att det system som jag har fungerar bra. Man kan som sagt också använda fotnoter som förtydligar.

Av Sten-Sture Tersmeden Söndagen den 6 april, 2003 - 20:16:

Skriv gärna g. Karlsson (g. för gift) så vet du och andra vad dubbelnamnet står för.

Av Carin Fredsdt. Almström Söndagen den 6 april, 2003 - 21:32:

Menar du i namnfältet?

Av Sten-Sture Tersmeden Måndagen den 7 april, 2003 - 17:48:

Ja i efternamnsfältet.

Av Magnus Persson 1978 Lördagen den 16 augusti, 2003 - 15:42:

Jag har råkat ut för ett litet dilemma. Eftersom jag föredrar att sortera alla mina register (telefonbok, adresser osv) på det namn jag kallar människor för, d.v.s. tilltalsnamnet/ förnamnet, vill jag göra samma sak i disgen.

Det går utmärkt att ändra i inställningarna för utskrifter m.m. så att förnamn kommer först, men om jag vill markera endast tilltalsnamnet med speciell stil, t.ex. fet, får jag problem. Programmet kan tydligen inte se att ett ensamt förnamn utan asterisk är ett tilltalsnamn, vilket jag har trott var självklart vid inmatningen. Finns det någon som har en bra lösning?

Jag vill alltså kunna skriva ut "TILLTALSNAMN Förnamn Förnamn Efternamn, född xxxx" osv, där versalerna i tilltalsnamnet symboliserar fetstil, men även "FÖRNAMN Efternamn, född xxxx" när det bara finns ett enda förnamn, utan asterisk.

Jag såg någon som önskade att man kan ändra samtliga poster enligt ett gemensamt sökvillkor, och det är ju vad som skulle behövas här också: lägga till en asterisk på alla ensamma förnamn. Såvida inte det finns något sätt som jag har förbisett att slippa ett enormt merarbete: jag har många tusen poster att gå igenom annars...

Magnus Persson, Lund

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: