DISGEN enbart för medlemmar?

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: DISGEN enbart för medlemmar?
Av Sten Kumlin Måndagen den 6 januari, 2003 - 13:43:

Varför säljs släktforskarprogrammet enbart till medlemmar? Jag vill delge mina rön till mina syskon och deras barn av vilka ingen släktforskar aktivt men de är naturligtvis intresserade.Jag kan naturligtvis ge bort materialet i jedcom-format att användas i de många gratisprogram som finns men det fungerar inte om man vill visa även kommentarer foton och kartor etc.
Varför inte ge en licens att kunna sprida programmet till närstående kanske i någon variant där det bara går att läsa men inte skriva in?
I övrigt kan jag inte finna något rimligt skäl att inte sprida programmet utanför kretsen av DIS-medlemmar det skulle ju bara ge mera "klirr" i kassan.

Av Sten-Sture Tersmeden Måndagen den 6 januari, 2003 - 22:32:

Du kan alltid skriva till PDF-format. Då får du med allt du vill. Kolla på sidan http://www.pdf995.com/ för gratis download.

Av Sten Kumlin Tisdagen den 7 januari, 2003 - 18:12:

Det var ju knappast något svar på frågan varför DISGEN inte säljs utanför medlemskretsen. Att konvertera till pdf-format är ingen lösning men som jag kan göra redan nu då jag har ADOBE Acrobat. Annars är det ju fritt att exportera i HTML-format för att läsas i en web-läsare men jag undrar om kartor och foton kommer med på samma sätt som i DISGEN. Helst vill jag ju delge med samma struktur och möjligheter som i DISGEN.

Av Sten-Sture Tersmeden Tisdagen den 7 januari, 2003 - 23:28:

Du får med bilder, har testat just nu.
Jag behöver inte konvertera. PDF995 installeras som en annan skrivare som du väljer på vanligt sätt.

Av Gunder Onsdagen den 8 januari, 2003 - 14:17:

Anledningen till att DISGEN inte säljs utanför medlemskretsen är rent skattetekniskt. Om vi säljer komersiellt måste vi betala inkomstskatt även för de exemplar som säljs till medlemmar.

Av Christer Gustavsson Onsdagen den 8 januari, 2003 - 16:29:

Sten, det finns en läsversion av DISGEN 8 att köpa. Den kan användas när man vill förmedla sina forskningsresultat till sin släktingar. Inom kort kommer det info om det på hemsidan, tills dess kan du kontakta DIS exp.

Av Sture Bjelkåker Fredagen den 24 januari, 2003 - 00:31:

Det är inte huvudsakligen skattetekniska skäl att DISGEN säljs "bara" till medlemmar. DIS är en ideell förening som kunnat tillhandahålla ett bra släktforskarprogram till sina medlemmar till en rimlig kostnad. Något vinstsyfte finns inte. Att DISGEN-användarna uppskattar föreningsformen - och DIS övriga verksamhet - visar sig bl a i att 80 % av de 15000 personer som skaffat DISGEN de senaste 20 åren fortfarande är medlemmar i föreningen.
Sture Bjelkåker, ordförande DIS

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Fredagen den 9 december, 2005 - 22:17:

Disgen läsversion.
Hej Christer, jag kan inte hitta någon information på hemsidan om läsversionen, finns den?
Om så är den modifierad så att det går att läsa in en säkerhetskopia.

Av Christer Gustavsson Lördagen den 10 december, 2005 - 21:59:

Karl Edvard,

det ska komma en ny version av läsversionen som bygger på 8.1a så snart vi har klarat ut en del frågor med Lantmäteriet.

Av Morgan Wesström Tisdagen den 21 februari, 2006 - 19:11:

Finns det någon ny information om visningsprogrammet? Har letat igenom större delen av hemsidan utan att hitta något.


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: