Av Anders Sandberg Tisdagen den 12 november, 2002 - 00:35: |
Det finns en funktion jag saknar jättemycket:
För att få överskådlighet över en persons levnad, har jag under levnadsbeskrivningarna i mina papper förtecknat en tabell med tidsperiod, uppehållsort, sysselsättning samt ev kommentar. Nu skulle jag vilja ha ut den även i DISGENs utskrifter. T ex:
1834 - 1847 : Sjöstugan, Kila (D). Dotter/piga.
1847 - 1849 : Åbo, Kila (D). Piga.
1849 - 1867- : Knorran, Kila (D). Hustru.
-1888 - 1903 : Nygård, Kila (D). Inhyses. Maken avlider 1889.
med reservation för att det inte gör sig riktigt med diskussionssidans formattering.
Hursomhelst, avsikten är att enkelt få en överblick, främst i ansedlarna, över vad som är outforskat för en viss person.
Jag har nyligen vänt Holger ryggen pga av dess hopplöst dåliga textredigeringsmöjligheter, bara för att upptäcka att DISGEN också är ganska svag när det gäller tabellering i utskrifter. Och, nej, jag vill inte skriva ut med Courier...
Bara att kunna skriva ut TAB:ar med något redigeringskommando skulle underlätta en del, men allra bäst vore att utnyttja DISGEN's tids- och orthantering för detta. Det finns ju stöd för både tidsperioder och orter, så grunderna finns ju redan! Det skulle behövas ett formulär och en notistyp för att hantera detta.
Sen kan man ju tänka sig en möjlighet till utdrag av vilka perioder man inte har gått igenom för valda personer.
Och för att dra det ytterligare ett steg, skulle man kunna återskapa husförhörslängdsliknande förteckningar på inneboende i valda orter under valda tidsperioder etc.
Av Anders Berg Tisdagen den 12 november, 2002 - 13:32: |
Att göra en snyggt formaterad "tabell" i en ansedel som en levnadsteckning tror jag inte går. Däremot tycker jag du lätt kan åstadkomma något liknande det du har i exemplet ovan genom att registrera uppgifterna i Special- eller Levde-notiser, med tidsintervallet och eventuellt genom att använda kommentarfältet i notisen. Alltså t ex som din rad 2:
Levde som piga 1847-1849 i Åbo, Kila (D).
Alternativt som en specialnotis för att slippa det något tradiga "Levde":
(Special) Piga 1847-1849 i Åbo, Kila (D).
Sedan anger du bara i inställningar för utskrift till ansedel att notistyperna Levde och Special ska skrivas ut, och så väljer du att göra radbrytning efter varje notis. Resultatet borde bli ungefär som i ditt exempel.
Kör hårt. Disgen innebär en del testande och pulande!
Av Karl-Edvard Thorén Tisdagen den 12 november, 2002 - 15:27: |
Hej Anders ! Levde tabell går bra att skapa efter egen önskemål.
Använd Levdenotisen men ändra notistyp till t.ex. "Piga" och lägg in datum som en fras "1847 - 1849" eller period "från 1847 till 1849" och därefter orten.
Du kan även här ange notisnamn "Inhyse" och övrig text som kommentar.
Av Anders Sandberg Tisdagen den 12 november, 2002 - 21:31: |
Tack för tipsen, men jag har redan provat och inte riktigt nått fram till den formattering jag önskar.
Dels utnyttjar man inte datummöjligheterna genom att använda datumfraser, vilket gör att möjligheterna till ev. sortering av notiserna och utdrag av "mörka" perioder inte låter sig automatiseras (om man nu vill införa sådana funktioner i framtiden).
Dessutom konkateneras (!?) alltid kommentaren med notisnamnet och hamnar _framför_ datumfälten när man stänger notisdialogen (!). Det kan man ju också fråga sig, varför det ska vara så...
Det verkar som om man måste välja: överskådliga utskrifter eller en datamässigt vänlig hantering. Varför kan man inte få båda?
Av Christer Gustavsson Tisdagen den 12 november, 2002 - 23:23: |
Anders, önskemål om utskrifter är många och ofta mer eller mindre personliga. Det finns en spännvidd från formaliserade format för notiser till ett fullvärdigt ordbehandlingsprogram som ska kunna tillgodoses. Av denna anledning har utskrift till rtf kommit till.
Personligen väljer jag ofta att skriva en rtf-fil och göra formatering mm i Word. Är man dessutom kunnig hur man hanterar formatmallar i Word så är flexibiliteten mycket stor.
Har du provat att skriva i rtf och sedan pröva vilka möjligheter det finns att bearbeta vidare i Word?
Av Inger Amnefelt Söndagen den 29 december, 2002 - 08:59: |
Jag skulle vilja kunna ändra storleken i brädd och höjd på popup fönstret "Ändra personnotiser".
Det är framföralt notis fliken som jag tycker är lite för smal i mitt tycke.
Det skulle ev. hjälpa med om det fanns en scrollbar längst ner så man kan förflytta sig i sidled.
m. 10065
Inger Amnefelt
Av Kurt Karlsson Tisdagen den 31 december, 2002 - 13:04: |
Har ett önskemål om att få med ålder på personer på skärmen, och vid utskrift. Detta kunde vara som ett val, eller inställning. Anledningen är att man alltid undrar hur gamla/gammal personen var/är, när man tittar tillbaka på sitt material. Det går ju naturligtvis att räkna ut, men skulle underlätta betydligt för helhetsöversikten. Jobbade i ett annat program tidigare och där fanns denna funktion, och den uppskattade jag mycket. Det stod då på avlidna personer "då 68 år" och nu levande "nu 68 år". Vid nuvarande personers ålder får man vid utskrifter titta på utskriftdatumet.
Av Nils-Eric Munkstrand Torsdagen den 9 januari, 2003 - 18:49: |
Jag saknar ett enkelt sätt i Disgen 8,0b som visar släktskap, såsom kusiner, fyrmällingar m. fl.
Jag har även programmen Holger 6.03 och MinSläkt 3.0a, där får man fram svaret med får tryckningar.
Av Gunnar Jonsson Fredagen den 10 januari, 2003 - 09:51: |
Nils-Eric
Genom att öppna två familjeöversikter med varsin (exempelvis) fyrmänning. Sedan väljer man "Sök - Gemensamma anor". Genom att sedan välja utgångsperson i den byggda strukturen kan man enkelt skriva ut eller visa en släktskapstavla.
Av Karl-Edvard Thorén Lördagen den 11 januari, 2003 - 12:06: |
Ålder angivelse i notis.
Ja det är en bra idé att ta med åldern i notisen. Jag har sett i något material och tagit efter det, så jag skriver in åldern som kommentar i dödsnotisen, vi kan ju ta den i dödboken.
T.EX. Död 87år 6 mån den 25 dec 1925