Källhängivelse i Genline

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Källor och citat: Källhängivelse i Genline
Av Maria Gällman Torsdagen den 30 januari, 2003 - 19:21:

Hej,
skrev samma meddelande i detta forum den 6/1, men inte fått något svar.
Tror mig inte få det denna gång heller, men vill få detta uppmärksammat av programmerare av DISGEN till nästa version!

"Måndagen den 6 Januari, 2003 - 17:53

Vid val av Utskrift/Utgående från källor... så kommer inte det Genlinenummer med som jag kopplat in - Varför?

Det Genlinenumret är ju också en källhängivelse.

Tacksam för svar!

Mvh Maria!

Av Karl-edvard Thorén Lördagen den 1 februari, 2003 - 22:31:

Genline och källhänvisning.
Genline numret är ingen källhänvisning. Källan är kyrkboken. Jag har lagt ett förslag att Genline borde förutom genline numret också redovisa källan d.v.s. församling och kyrkbokens beteckning

Av Maria Gällman Söndagen den 2 februari, 2003 - 17:15:

Karl-Edvard,
självklart håller jag med dig.
Jag använder mig av den källstruktur jag skrev om i Diskulogen och kopplar sedan citatet till den Genlinesida som är aktuell för källan.

Vill ändock att Genlinenumret ska visas i källhänvisningen.

Av Sonja Larsson Tisdagen den 15 februari, 2005 - 15:57:

ID-numret i Källa och citat.
Jag funderar över detta ID-nummer som t ex visas på bild i handboken sida 30. Trodde i början att det var detsamma som personens individnummer som jag använder vid sökning av en viss person, men det tycks inte vara så. Det står i handboken: "Visar källans id-nummer som sätts och används av DISGEN". Samma mening står att läsa om citaten. Vad är det för slags Id-nummer? Vad har jag för nytta av det?
Dessutom på samma sida visas en bild där det längst ned står "Svenska kyrkböcker online". I mitt program står det Genline och högerklickar jag i utrymmet visas gråmarkerat Koppla, Visa och Ta bort. Kan inte hitta något förklaring på det heller i handboken.
Hoppas någon kan förklara så jag begriper. Tack på förhand.
Sonja Larsson
13858

Av Gunnar Bengtsson Onsdagen den 16 februari, 2005 - 07:01:

Genlines ID-nummer är endast ett sätt att hitta tillbaka till samma sida i Genline. Personens Id-nummer måste utfärdas en varning för. Det gäller endast så länge personen ligger kvar i samma flock. Flyttar man personen till en ny flock omnumreras alla personer man flyttar och det gamla nummeret försvinner.
Källan är fortfarande den kyrkobok du läser i och Genline är ju endast ett sätt att läsa den.

Av Sonja Larssn Onsdagen den 16 februari, 2005 - 09:12:

Tack för svaret Gunnar Bengtsson, men
Genline vad är det för något? Jag vet inte riktigt hur ordet Genline har hamnat där. Jag har själv aldrig använt Genline, jag tror det stod där redan vid första start av programmet. Kan jag påverka det på något sätt?
Mvh/Sonja

Av Marianne Munktell Onsdagen den 16 februari, 2005 - 09:58:

Sonja!

Du skrev själv om Genline i ditt inlägg 15 februari, 2005 - 15:57:
"Dessutom på samma sida visas en bild där det längst ned står "Svenska kyrkböcker online". I mitt program står det Genline och högerklickar jag i utrymmet visas gråmarkerat Koppla, Visa och Ta bort. Kan inte hitta något förklaring på det heller i handboken."

Av Gunnar Bengtsson Onsdagen den 16 februari, 2005 - 11:39:

Genline är ett företag,,som fotograferar kyrkböckerna och lägger ut dem på internet.
Du kan titta själv på deras hemsida http://www.genline.se/

Av Sonja Larsson Fredagen den 18 februari, 2005 - 10:17:

Hej igen,
Jag har nu varit inne i Genline och fortfarande finns inte klara de församlingar jag forskar i så Genline är inte aktuellt för min del.
Angående min fundering ovan om Genline-rutan får del väl sin förklaring någon gång i framtiden.
/Sonja

Av Kerstin Abrahamsson Tisdagen den 24 januari, 2006 - 14:53:

Jag tycker det är helt självklart att Genlines GIDnr ska skrivas ut vid källan och även exporteras ut. DISGEN sägs ju vara ett släktFORSKNINGSprogram så då ska man väl kunna se var man forskat och vilken information man har tillgänglig. För mig betyder länken till Genline att jag senare kommer att gå dit igen och klippa ut en liten bild av t ex en födelsenotis och infoga i min släktbok. Jag exporterar ju för närvarande data till access för att göra analys av vilken data som fattas eftersom det inte finns någon sådan rapport i DISGEN. Har jag då genline numret i min rapport så ser jag ju när jag kan starta arbetet med släktboken för en viss släkt.

Av Niklas Lundin Onsdagen den 11 oktober, 2006 - 16:45:

Vad jag förstår av inläggen ovan så kan man inte få med GID-numret vid utskrift.
Det var synd, då det vid utbyte med andra forskare skulle underlätta oerhört om man direkt kunde komma till aktuell källa genom att kopiera och klistra in GID-numret i Genline.
Kanske vore något till nästa version av Disgen?

Niklas
30055

Av Ove Bennebäck Onsdagen den 28 januari, 2009 - 19:27:

Jag använder Genline och jag sparar bokmärket och då kan källan se ut så här:

2062.22.13900, [Västernorrland] Långsele, C:3, Födde,Dop,Lysning,Vigsel,Död,Begravning, 1828 - 1861, 0/126, Bild 99 av 127

Inte alltid rätt sidnummer men detgår ju att lägga till manuellt.

Av Sten Magnusson Lördagen den 13 mars, 2010 - 12:13:

Ang. ovanstående inlägg.
Den officiella beteckningen är inte ovanstående, utan SE/HLA/1010119 Långsele C:3 (1828-1861) där koden framför volymnumret bl.a. anger var den förvaras, i detta fall Härnösands landsarkiv.

Mvh/Sten Magnusson

Av Sten Magnusson Onsdagen den 28 juli, 2010 - 18:31:

Ett litet tillägg.

Beteckningen C står för födelse- och dopböcker, varvid man även brukade lägga in lysnings-, vigsel-, död- och begravningsböcker i samma volym.

På 1800-talet skilde man dock på detta så att lysnings- och vigselböcker lades separat i serie E och död- och begravningsböcker i serie F.

Mvh/Sten Magnusson

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: