Programmet låser sig

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Programmet låser sig
Av Carin Fredsdt. Almström Måndagen den 10 februari, 2003 - 17:08:

När jag gör anlistor och söklistor så låser sig Disgen och jag får stänga ner programmet och börja om. Det här är ett jätteproblem och det uppstår på en person i min farmors antavla. Det går över huvdtaget inte att använda den här personen utan att det låser sig. Jag har inget virus i datorn, eller kan det finnas något som jag inte vet? Hur kollar jag det om inte virusprogrammet visar något? Vad ska jag göra? Är det någon annan som har det här problemet?

Om det finns någon fadder som kan hjälpa mig med det här så hör av dig till mig så att jag kan få hjälp att komma till rätta med det här.

Jag har lagt ut min ff, mf och mormors antavlor på min hemsida men fm är omöjligt från den här personen.

Av Marianne Munktell Måndagen den 10 februari, 2003 - 22:07:

Carin!

Det är troligtvis problem med sökfunktionen. Har du pövat att antingen återställa till grundinställning eller ta bort disgen.ini? Det kan hjälpa.

Av Karl-Edvard Thorén Måndagen den 10 februari, 2003 - 22:13:

Låsning i Disgen med antavlor.
Det tyder på att det är fel på någon persons länkar var är svårt att säga.
Vad man får göra är att isolera personen ifråga.
Man kan ju inte radera eller koppla loss den idividen utan man får ta angränsande personer.
Det kan var besvärligt om den felande personen ligger mitt i en släkt men lossa runt om och lägg in personen på nytt troligen får man sedan koppla ihop släkten igen.
Bäst är at Du ringer en fadder i din närhet och ni hjälps åt per telefon.

Av Carin Fredsdt. Almström Tisdagen den 11 februari, 2003 - 08:27:

Tack för hjälpen. Jag återställde grundinställningarna och nu har jag farmors antavla klar.

Av Gabriel Frisk Tisdagen den 11 februari, 2003 - 11:58:

Carin, kan det vara så, att du har försökt att göra en social koppling på en person som redan har en genetisk...?

mvh
Gabriel

Av Carin Fredsdt. Almström Onsdagen den 12 februari, 2003 - 02:23:

Nej, går det?

Däremot har jag gjort ganska många inställningar i programmet i skärm och utskrifter men det ska väl inte vara något problem utan att det hakar upp sig? Är det bara jag som har det här problemet?

Det visar heller inga fel när jag kollar notiser och DISGEN-filer. Jag har inte rört några andra inställningar.

I alla fall gick det bra att göra ett disbyt-utdrag utan att det låste sig när jag använde grundinställningarna (vilket det gort tidigare). Så nu har jag skickat in det för uppdatering. Hemsidan känns klar och jag känner mig ganska nöjd.

mvh
Carin

Av Gabriel Frisk Onsdagen den 12 februari, 2003 - 12:23:

Carin, klart att det går att göra en "social" koppling, inte kan ju programmet veta vad som är rätt eller fel. Däremot borde ju programmet stoppa alla försök till att koppla två olika fäder till samma barn. Om det gör det vet jag inte, har aldrig provat. Man kan tänka sig att ett sådant kopplingsförsök leder till dom problem du beskriver, därav mitt inlägg. Som sagt, jag vet inte. Men eftersom allt funkar nu så är ju saken ur världen.

mvh
Gabriel


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: