Arkiverade (äldre) inlägg fram till 10 Februari, 2003

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Önskemål till nästa version (2002-2006): Arkiverade (äldre) inlägg fram till 10 Februari, 2003
Av Elisabeth Thorsell Tisdagen den 14 januari, 2003 - 16:45:

Jag önskar mig att det i nästa version av Disgens HTML-sidor finns möjlighet att lägga in en URL, som syns på alla sidor, och som för mig till forskarens startsida, där man kan se vem denne är.
Som det nu är kanske man söker ett namn i någon sökmotor och hamnar på någon sida där detta namn finns, men det finns ingen länk till något ställe på samma site, där man kan se vem det är som lagt ut detta. Och då vore det ju bra om sidbyggaren kan lägga in det innan sidorna genereras.

Av Gunnar Jonsson Tisdagen den 14 januari, 2003 - 17:35:

Elisabeth.
Detta finns redan.
Under fliken "sidfot" i html-exporten kan en sådan länk läggas in.

Av Roland Ek Onsdagen den 15 januari, 2003 - 09:39:

Genom att skapa en notis av typen "Special" lägga HTML-kod i notisnamnet och sedan ta med specialnotiser vid skapandet av HTML filerna, kan man få en individuell URL/Mail på varje individ.
Se exempel :
http://hem.passagen.se/rolaek/1729.htm

Av Runar Hortlund Torsdagen den 16 januari, 2003 - 08:39:

Ett utdrag med personer födda på samma dag skulle ge en lista med tvillingpar, men också en möjlighet att hitta dubblerade personer för att kunna rätta till.

Av Elisabeth Thorsell Lördagen den 18 januari, 2003 - 20:48:

Gunnar, tack för tipset om att mitt önskemål redan var tillgodosett.

Då önskar jag mig istället att alla som gör hemsidor från Disgen använder denna funktion, som jag inte vet att jag sett någonstans. Jag ska också kolla på Rolands sida.

Av Klas Kohlström Onsdagen den 22 januari, 2003 - 11:29:

Kontrollera notiser.

I hjälptexten står bl.a. "Det kan finnas sällsynta fall då man vill mata in uppgifter i strid med de utförda kontrollerna.
- - - I sådana fall får man bortse från påpekandena."
Den Heliga Birgitta gifte sig vid tretton års ålder. Det är trist att behöva se detta som en evig felnotering varje gång man kollar notiser. Inte heller ska man som i det här fallet behöva sänka 'Lägsta ålder vid giftermål' i Inställningar, för att slippa detta påpekande.

Jag skulle vilja ha möjligheten att med någon sorts flagga kunna markera personer som man vet med sig uppvisar extrema men likafullt riktiga värden: "Undantages från notiskoll".

Av Christer Gustavsson Onsdagen den 22 januari, 2003 - 13:04:

Klas, jag sände igår in ett förslag med den andemeningen till PUG.

Av Carin Fredsdt. Almström Måndagen den 10 februari, 2003 - 16:54:

Jag skulle vilja ha möjlighet att kunna koppla olika personer som inte är släkt med varandra men ändå har en relation på något sätt. Ex. foster- och adoptivbarn eller på annat sätt betytt mycket för personen. Man ska även kunna välja vad som ska stå i utskriften ex. adoptivfar- mor, lärare etc. När man forskar så forskar man ju på de biologiska föräldrarna, det genetiska, men det är inte mindre viktigt med det sociala. Som det nu är skriver man in sådana relationer i textfältet men vill man se den personens antavla så kan man söka i programmet men om man gjort en utskrift så är det stopp där.

Det förekommer också att foster- adoptivföräldrar är släkt på något sätt och då kommer också det att visas.

När man beställer en personakt från skattemyndigheten står både biologiska och adoptivföräldrar med. BF= biologisk far, AM= adoptiv mor.

Av Karl-Olof Reinlund Måndagen den 10 februari, 2003 - 17:49:

Släktforskning är genealogi.
De har inget att göra med sociala eller ens umgängeskrets.
Redan i detta nu är det möjligt att med Disgen göra nästan vilka kopplingar som Du själv vill och skriva in vilken text som Du själv önskar på t.ex en födelsenotis. Även med flaggor kan Du märka ut vissa personer som senare kan utsorteras från andra personer.
Om du fortsätter med kopplingar från denna "utomstående person" så är det ingen genealogi mera, utan ett annat personregister utan genealogisk förankring.
Det är fritt upp för var och en att släktforska på sitt sätt, bara man förstår att det är förkastligt att sprida denna genetiska dessinformation om sin egen och andras släktskap.
MVH K-O Reinlund

Av Carin Fredsdt. Almström Måndagen den 10 februari, 2003 - 23:13:

Jag menar inte att det ska vara en koppling som kan misstolkas som en antavla. Antavlan ska absolut vara genetisk.
Mvh Carin