Av Arne Gilje Fredagen den 21 februari, 2003 - 19:02: |
Vid utskrift av t.ex. stamtavla numreras giftena på ett felaktigt sätt. T.ex. "Gift 1:o" istället för "Gift 1:a" eller alt "Gift 1:e".
Detta upptäckte jag efter senaste uppdatering till 8.0c.
Av Karl-Olof Reinlund Lördagen den 22 februari, 2003 - 12:51: |
Det där kan Du nArne redigera själv enligt öskemål.
Filen DISGEN.L1 är svenska spåkfilen. Den finns under mappen DG8Data.
Ta en kopia av DISGEN.L1 som Du kan använda ifall något går på tok, före du öppnar DISGEN.L1 i programmet "Anteckningar" som finns på datorn under Starta/Program/Tillbehör.
Du hittar nog stället i filen där Du kan ändra till det Du själv önskar.
MVH Karl-Olof
Av Arne Gilje Söndagen den 2 mars, 2003 - 18:26: |
Tack för hjälpen Karl-Olof.
Efter korrigering av filen DISGEN.L1 fungerer det nu till min belåtenhet.
MVH Arne
Av Joel Vogler Torsdagen den 26 februari, 2004 - 14:38: |
Vid utskrift i DISGEN 8.0c av stamtavlor i trädform upplever jag något konstigt när det gäller hur giften visas.
Om jag väljer antal generationer = 2 tycker jag allt ser vettigt ut:
Alla barn presenteras och i de fall de är gifta presenteras även deras män/hustrur.
I förekommande fall presenteras även barnbarnen, men inte dessas eventuella män/hustrur.
Om jag däremot väljer antal generationer = 1 händer följande:
Alla barn presenteras, men nu blir det skillnad beroende på förekomsten av eventuella barnbarn.
För gift barn presenteras inte dess man/hustru om barnbarn FINNS.
Däremot presenteras dess man/hustru om barnbarn SAKNAS!
Barnbarn presenteras inte i någotdera fallet.
(Vid utskrift av stamtavla i tabellform med antal generationer = 1 presenteras man/hustru inte för något av barnen, och givetvis inga barnbarn.)
Jag begriper inte vad som orsakar detta - har någon annan observerat samma sak?
Av Monica Wagenius Tisdagen den 3 april, 2007 - 08:40: |
Men huvva! Nu behöver jag hjälp!
Håller på med en släktbok på 25000 a4-sidor. När jag gör utskrifter i Stamtavlan så kommer det numera punkter på helt galet ställe;
Ex: Gift med. Petronella Hansdotter
Sambo med. Johanna Karlsson
Varför kommer denna punkt där? Det har ju inte varit så förut, och ser inte så fint ut, och det går ju inte sitta och radera varenda en. Bara det skulle ju ställa tålamodet på sin yttersta spets.
Mvh Monica
Av Christer Gustavsson (M04621) Tisdagen den 3 april, 2007 - 15:03: |
Monica, om jag inte minns helt fel, så är det åtgärdad i de nya språkfiler som finns upplagda på DIS hemsida (Språkuppdatering). Uppdatera med dem, så kommer det att fixa sig.
Av Monica Wagenius Fredagen den 6 april, 2007 - 08:58: |
Tack Christer! Ska försöka ordna med detta nu på en gång. Har varit lite oroligt ett tag :0)
Trevlig påsk!
Tack för ett trevligt forum och att det finns så många är engagerade vid diverse problemlösningar.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Onsdagen den 9 juli, 2008 - 19:57: |
Vid utskrift av grafisk antavla får man inte med vem personen är gift med.
För att informationen skall bli komplett bör man visa vem som är den andre föräldern till barnen.
Det enklaste sättet att redovisa detta kan vara att få möjligheten i innehåll att lägga till en rad g: på samma sätt som när man skriver ut stamtavla med. en rad per person.