Arkiverade (äldre) inlägg fram till 24 Februari, 2003

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Utskrifter: Notistyper: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 24 Februari, 2003
Av Joel Vogler Tisdagen den 3 december, 2002 - 02:15:

Hur skall jag bli av med [referenser] från mina an- och stamtavlor? Jag vill gärna kunna göra en enkel presentation med bara född/död-uppgifter.

Det hjälper inte att jag går in i inställningar för antavlor och/eller stamtavlor och väljer bort R.

Att välja bort ALLTING har en viss effekt. Då försvinner alla notistyper utom [referensen] för giften som envist hänger kvar. Och så fort jag väljer in född/död är samtliga [referenser] där igen.

Har jag gjort bort mig nu igen, eller? (Använder 8.0c)

Av Eva Dahlberg Tisdagen den 3 december, 2002 - 06:14:

Hej Joel! Är det källhänvisningen du menar? Gå in i Verktyg-Tavlor så kommer rutan "Gemensamma inställningar för tavlor" upp. På fliken allmänt kan du ta bort bocken i rutan vid källor under rubriken Skriv ut.

Notiserna behöver du inte röra. Notisen R är inte källorna i grundinmatningsrutan.

med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

Av Joel Vogler Tisdagen den 3 december, 2002 - 11:06:

Tack Eva! Du förstod vad jag menade och nu fungerar det precis så som jag vill.

Av Ulf Widén Onsdagen den 1 januari, 2003 - 19:49:

Hej, när jag skriver ut antavlor med referenser kommer det med en siffra inom "vinkel vänster och vinkel höger" på slutet. Tyvärr tar formatteringen här i forumet bort det tecknet. Vad är detta och hur får jag bort det. Dessutom står ett p(age) istället för s(ida), går det att ändra någonstans? Eller är det jag som är ute och cyklar ;-)
Hälsningar / Ulf Widén

Av Joel Vogler Torsdagen den 23 januari, 2003 - 16:14:

I de flesta utskrifter vill jag ha med källhänvisningar så att jag lätt ser hurupass tillförlitliga mina uppgifter är.

Men jag har idag observerat att inga av de källor som jag knappat in för "skild" kommer med i utskrifterna, varken i ansedlar, antavlor eller stamtavlor.

Miss i programmet? Jag tror inte jag själv gjort fel, för alla andra källhänvisningar fungerar. (Använder 8.0c)

/Joel

P.S.
Eva, ser du att jag har lärt mig att det inte heter "referenser"?
J

Av Sten-Sture Tersmeden Torsdagen den 23 januari, 2003 - 21:53:

Joel, skall redan vara felanmält.

Av Joel Vogler Torsdagen den 23 januari, 2003 - 23:26:

Tack, Sten-Sture, för ditt snabba svar!

Av Per Andersson Söndagen den 23 februari, 2003 - 18:26:

Hej!
Hur ska jag få utskriften av "Gift" med lysning som "Extra text" på rätt plats? I "Gifte" under fliken "Notiser" så skriver jag in lysning och datumet som "Extra text". När jag sedan skriver ut en antavla över någon av makarna så kommer lysningsuppgiften ej att skrivas ut vid giftet, utan på helt fel plats, oftast i slutet på antavlan för den andra maken. Disgen verkar ha "egna idéer" om var saker och ting ska skrivas ut. Har försökt att ändra utskriftsinställningarna, men ej hittat någon lösning på problemet. Har även andra exempel där Disgen skriver ut notiser på fel plats. Någon som vet hur man kommer till rätta med problemen?

MVH
//Per

Av Kjell Johansson Söndagen den 23 februari, 2003 - 19:05:

Om du går till Redigera/Ändra Notiser så går det att markera notiser och sedan flytta dem uppåt och neråt. Om det hjälper i ditt fall vet jag inte.

Av Per Andersson Måndagen den 24 februari, 2003 - 12:40:

Nej, tyvärr så hjälper inte det.
//Per