Arkiverade (äldre) inlägg fram till 26 Februari, 2003

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Import / export: DISGEN: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 26 Februari, 2003
Av Karl-Erik Lerbro Söndagen den 13 oktober, 2002 - 11:28:

Har plockat upp detta mail från e-postlistan till faddrar.
------------
Jag har just köpt version 8 av Disgen och gick med i lokalföreningen DIS-Öst. Jag har mycket uppgifter på en mycket gammal version 5, över 2000 personer. Och nu undrar jag om det går att överföra dessa uppgifter i den nya versionen? Jag har inte klarat av det själv. Jag har inte kunnat göra någon säkerhetskopia heller i version 5 för programmet funkar inte som det ska tydligen, jag får bara ett felmeddelande vid varje försök.
-----------------
Det går inte att föra över data till version 8 direkt från version 5 eller äldre.
Man är tvungen att konvertera till version 6 och importera till DG 8 därifrån.

Detta förutsätter ju att du har ver 6 i din dator och att dg6 hittar datafiler från ver 5.
Att inte ver 5 går att köra bör inte ha någon betydelse. Huvudsaken är att datafilerna finns, troligen i c:\DG5, och är oskadade.

Har du inte ver 6 kanske det är någon fadder i din närhet som har denna version och kan hjälpa dig med konvertering.

Annars kan du ta kontakt med DIS i Linköping och be dem om hjälp och råd med konverteringen.

Av Magnus Lange Lördagen den 9 november, 2002 - 13:15:

Jag har just skickat efter Disgen8 då jag fann demot vara mycket lättanvänt och trevligt.
En fundering jag har :
Kan man låta andra släktingar lagga ner demon på 7 eller 8, och låta dom fylla i sin del av släkten för att sedan importera det i den fulla versionen?

Mvh

/Magnus

Av Ove Billing Lördagen den 9 november, 2002 - 14:46:

Det bör gå utmärkt eftersom demon har full funktionalitet bortsett från antalet människor. Du kan överföra folket på två sätt. 1. Exportera från demo i textformat, valda person och importera hos dig till en förut skapad flock. Rekommenderas. 2. Tag demons två flockfiler, namnändra till ett nummer som inte är upptaget hos dig och lägg dem i din mapp d-stand. Alt. 2 går inte om disgen-orter använts i demon. Foto- och textfiler måste förstås överföras manuellt.

Använd inte Säkerhetskopiering för detta.

Av carl-erik ripa Onsdagen den 1 januari, 2003 - 16:38:

Fel i Disgen
Jag uppdatera min hemsida med hjälp av exportera till HTML och det fungerar mycket bra med första versionen av 8,0
Men när jag sedan använder uppdateringarna fungerar det inte. Har försökt i månader att få det att fungera. Hämta filen skriver någon i biblioteket osv Var är biblioteket?
Vilken orsak ändrade man på ett fungerande program. Nu inser jag att inte kommer att använda någon uppdatering i framtiden
carl-erik ripa
www.ripa.se/carl-erik
Har över 6000 personer på min hemsida

Av Marianne Munktell Onsdagen den 1 januari, 2003 - 19:01:

Carl-Erik!

Det är inte fel i DISGEN! Så här står det på DIS hemsida, Uppdateringar, www.dis.se/dg8/uppd.htm:

"OBS 1! Mallarna för skapande av HTML-export uppdateras inte automatiskt eftersom möjligheten finns för dig att justera dem efter egna önskemål. Du måste därför själv flytta alla mappar under Program\Dis\Disgen8\HtmlOrig till Dg8Data\HtmlOrig om du vill använda DISGENs standardmallar."

Om du har problem med begreppet bibliotek föreslår jag att du ringer en fadder för att få mer handfast förklaring!

Av Mariane Köllerström Måndagen den 10 februari, 2003 - 19:12:

Jag har två datorer med disgen 8. Kan jag synka material mellan dessa?

Av Karl-Edvard Thorén Måndagen den 10 februari, 2003 - 22:00:

Disgen på två datorer.
Bästa sättet att "synka" materialet mellan flera datorer är att ta säkerhetskopia som Du sedan läser ner i nästa PC. Ta även en säkerhetskopia på den mottagande PC'n innan Du läser ner den nya säkerhetskopian så är Du garderad om Du skulle få problem med disketterna. Dessutom har Du ju alltid en säkerhetskopia. Spara alltid ett antal generationer av säkerhetskopiorna.

Av Göran Johansson Måndagen den 17 februari, 2003 - 17:52:

Hej!

Jag är en användare av ert program DISGEN 8.0

Jag trivs bra med programmet, som fungerat alldeles utmärkt, men det finns ju alltid saker som man kunde önska fanns tillgängligt.
Fann en bra sak i den senaste versionen av Family Tree Maker, som är ett Amerikanskt program, vilket jag är säker på att ni känner till.

Det som var alldeles utmärkt där är att man kan spara antavlor med mera som PDF-filer.
Både DISGEN och många andra program sparar RTF-filer, som är utmärkt.

Kan man uppgradera DISGEN med denna egenskap ???????

Mvh / Göran Johansson

Av Joel Vogler Måndagen den 17 februari, 2003 - 20:25:

Göran, i väntan på att möjligheten att skapa PDF-filer eventuellt byggs in i DISGEN kan du pröva på att skriva ut dina antavlor m.m. i PDF-format med hjälp av pdf995 som är du kan få gratis från www.pdf995.com

Av M12237 Tage Wallin Onsdagen den 26 februari, 2003 - 07:49:

Efter totalkrasch av HD, ny install av bl a DISGEN8 o import av '8c' fann jag att min senaste Dg8 Zip var äldre än min direktkopia av Dg8Data. OK jag kopierade över Dg8... till C: Kollade att skrivskyddet inte var 'bockat för' och startade programmet.
Följande fel erhölls 1) Prg har utfört en förbjuden åtgärd.. ett undantag eedfade i modul okänd.. SAMT under rubr Appl.fel: ElnOutError in module DISGEN.EXE at 00288570 I/U error 103.

Problemet kan sägas bestå i att kunna flytta över en äldre ozippad Dg8Data, lagrad på CD, till C: och få den att godkännas av DISGEN 6c. Givet har installations mappen Dg8Data först raderats på C:.

Vem hjälper mig?

Tage Wallin