Utöka Disgen-orter via import?

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: DISGEN-orter: Utöka Disgen-orter via import?
Av Håkan Ljungqvist Söndagen den 23 mars, 2003 - 10:46:

Finns det någon databas över orter/byar i Sverige[/USA} som man kan importera till Disgen-programmet för att enkelt utöka ortregistret?

Bättre kartor?

/Håkan Ljungqvist, Stockholm

Av C-G Magnusson Måndagen den 19 mars, 2007 - 22:39:

Vet inte om det varit på tapeten tidigare, men en funktion för att exportera/importera orter under församlingsnivå vore bra att ha. Om man vet att man kommer att lägga in en hel del uppgifter från en viss församling vore det bra om man kunde importera korrekta orterna från någon som kan byar/gårdar/torp i den församlingen bra.

Av Håkan Ljungqvist Onsdagen den 8 augusti, 2007 - 20:43:

Jag har stor släkt i Iowa, USA, och har fått tag på en textfil med 990 orter i Iowa (Namn, County). Är det någon mer som är intresserad av att utöka ortförteckningen?

Av Alf Christophersen (M00919) Torsdagen den 9 augusti, 2007 - 14:04:

Du kan gjerne sende til alfchr@disnorge.no :-)

Så kan jeg sjekke om det er noen nye townships i forhold til det som jeg allerede har i Gedtreff (tilsvarende program som det Disbyt-faddere bruker i Föreningen DIS, men osm er alment tilgjengelig for alle DIS-Norge medlemmer, gratis.

(Og som før eller senere også vil bli tilgjengelig i DIS, forhåpentligvis)

Av C-G Magnusson Lördagen den 6 juni, 2009 - 17:12:

Med DISGen 8.2 kan man exportera och importera orter. Ser dock att man endast kan exportera hela ortdatabasen. Hade önskat att man skulle kunna ha ett utbyte av ortsinformation (om man kan komma överens om ett format) via ex DIS sajt. Lämplig nivå att dela information på tycker jag är socken. Är osäker på om man det är tillrådligt att ändra i den exporterade textfilen och försöka plocka ut det som rör den församling jag vill dela med mig av. De flesta som har lagt in orter har förmodligen ändrat på flera ställen (och som kommer med vid export).

Ortsnamn har ofta ändrat stavning genom åren. Låt säga att man vill dela med sig information om gårdar, torp och backstugor från en socken. Är det lämpligt att välja stavning från år 1900 eller såsom det stavas idag? Räcker det med namn och typ av ort (gård, torp etc) eller bör man bifoga en beskrivning också och vad ska den i så fall innehålla?

Jag skulle gärna importera indelning under socken-nivå från en hel del socknar i Blekinge som jag har liten koll på ... plus många andra socknar här och var.

Av C-G Magnusson Tisdagen den 9 juni, 2009 - 07:49:

Kan man editera den exporterade text-filen så att man enbart får med en socken och går den sen att importera?

Av Karl-Edvard Thorén Söndagen den 14 juni, 2009 - 16:47:

Importera orter.
Denna funktion har funnits även i tidigare versioner av Disgen, men tyvärr exporterar och importerar man bara hela databasen. Vore önskvärt att kunna exportera bara ett urval av orter.
Men importen fungerar för jag har använt den till att reparera en trasig ortsdatabas genom att to bort den trasiga orten och sedan importera en frisk ortsdatabas då kompletteras den trasiga ortsdatabasen med den ort som saknas.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: