Utskrift i RTF-format!

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Utskrifter: Antavlor: Utskrift i RTF-format!
Av Anna-Lena Andersson Söndagen den 13 april, 2003 - 19:23:

Jag och en annan släktforskare skulle via e-post byta släktinformation och jag skrev glad i hågen ut en RTF-fil (som jag gjort många gånger förut), som i utskrifts hanteraren både visar register över namn och orter. Den mottagende släktforksren gjorde mig då uppmärksam på att dessa register inte kommer med i någon form i den sparade filen, om man inte själv öppnar filen i Word, markerar allt och sedan trycker F9.

Nu undrar jag om jag ställt in något fel eller om utskriftshanteraren ljuger?!?

Av Marianne Munktell Söndagen den 13 april, 2003 - 22:45:

Anna-Lena!

Man ska markera allt och sen trycka på F9. Se manualen för DISGEN 8 sid 72 Register.

Där står också att Word uppdaterar automatiskt före utskrift men det verkar inte fungera.

Av Östen Ek Lördagen den 13 november, 2004 - 18:35:

Hej!
Då jag gör utskrift av antavla enl Kekule von Stadonitz i RTF format och öppnar dokumentet i word får jag följande text efter varje person:
NN Född Död Ort. Barn 2,s far 8,s mor 9,s
Vad betyder dessa s? Den bokstaven finns ej med
i förhandsgranskningen i disgenprogrammet.

Av Marianne Munktell Lördagen den 13 november, 2004 - 19:11:

Östen!

När du skriver ut till RTF väljer du om du vill ha hänvisning till sida eller tabell, s betyder alltså sida. När du öppnar RTF-filen markerar du hela dokumentet (Ctrl+A, eller Redigera - Markera allt) och trycker på tangenten F9 för att uppdatera dokumentet. Då får du en siffra efter s. Efter varje ändring i dokumentet som påverkar sid-, eller tabellhänvisningen gör du om samma procedur.

Av Kristian Dreij Torsdagen den 10 februari, 2005 - 19:59:

hej

om man tittar efter så kan man omvandla de sidhänvisningarna som dyker upp efter att man gjort ctrl-a och F9 till "klick-bara" länkar - något som är smidigt om man sedan sparar sin rtf som hmtl och lägger ut på sin hemsida.
En fråga dock, kan man på något smart sätt "aktivera" alla sidhänvisningar på en gång eller måste man gå från första och sista notisen och aktivera dem var för sig?

Hoppas på ett bra svar :-)
/Kristian

Av Kaj Svartström Söndagen den 10 april, 2005 - 18:05:

Hej!
Jag har samma fråga som Kristian hade den 10 februari 2005:
"om man tittar efter så kan man omvandla de sidhänvisningarna som dyker upp efter att man gjort ctrl-a och F9 till "klick-bara" länkar - något som är smidigt om man sedan sparar sin rtf som hmtl och lägger ut på sin hemsida.
En fråga dock, kan man på något smart sätt "aktivera" alla sidhänvisningar på en gång eller måste man gå från första och sista notisen och aktivera dem var för sig?"

Av Niklas Lundin Måndagen den 23 oktober, 2006 - 16:01:

Vid utskrift av antavla, släktmatrikel till RTF-fil så har mina anteckningar ett indrag på några millimeter. Detta blir snyggt och så vill jag att det ska se ut. Problemet är dock att när Word själv byter rad på den inskrivna texten så blir ju inte den indragen. Hur kan man komma runt det?

Niklas
30055

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: