Av Kristoffer Onsdagen den 4 juni, 2003 - 22:19: |
Laddade ner DG8DEMO idag för att kunna sälja DG för personer som börjat forska och ännu inte skaffat något släktforskningsprogram.
Eftersom jag vill visa ALLA funktioner i DG såsom jag använder dem så läste jag på demosidan att: "Demoprogrammet för DISGEN 8 kan lagra maximalt 50 personer+giften och kartan omfattar endast Örebro län, i övrigt har demoversionen full funktionalitet".
Upptäckte dock att demoversionen INTE alls har FULL FUNKTIONALITET som utlovas, bland annat går det inte att skapa nya arkiv!
Provade dessutom att skapa flera flockar, inte heller det fungerade!
Om demon ska ha FULL FUNKTIONALITET som det står så borde det vara så (naturligtvis med de undantag som redan står: max 50 personer+giften samt att kartan endast omfattar Örebro län
Lite svårt att försöka sälja något som inte fungerar
Av Kristoffer igen Torsdagen den 5 juni, 2003 - 11:00: |
Dessutom slutade programmet fungera efter två dygn eftersom jag räknade fel på 50personer+giften, det blev 62 !
Av Olof Cronberg Fredagen den 6 juni, 2003 - 19:08: |
Hej Kristoffer!
När man gör en demo som inte skall gå att använda fullt ut, så måste man göra vissa begränsningar. I DISGENs fall har vi valt att begränsa antalet personer o giften till 50 och endast Örebro län av kartan.
Som du konstaterar kan man inte skapa flera flockar eller arkiv. Orsaken till det är att man inte skall kunna kringgå begränsningen av 50 personer o giften.
Jag beklagar att du upplever just detta som ett problem, men det är tyvärr svårt att lösa på annat sätt.
/Olof C
Av Sven Luthman Onsdagen den 19 juli, 2006 - 20:35: |
Hejsan,
Efter att ha varit släktforskare i ca 20 år medlem i DIS ett antal år så är det snart dags att kanske även börja använda DisGen i forskningen.
Laddade hem demoversionen och installerade den. Skapade en GEDCOM-fil och skulle läsa in den.
* Teckenuppsättningen Unicode fungerade inte.
* Provade teckenuppsättningen UTF-8 utan att lyckas.
* Det blev till att använda "gamla" ANSEL istället för GEDCOM-filen. Första importen misslyckades p.g.a. för långa noteringar (!!!!).
Avinstallation och radering av kataloger, ny installation och skapande av ny GEDCOM-fil utan noteringar. Nu fungerar importen och programmet kommer igång som det ska. Tittar runt och testar lite olika funktioner, skärmlägen etc.. Gör DISBYT-sökning bl.a. (där det också finns utrymme för förbättringar).
Stänger ner och startar om, får felmeddelande om att "bara 50 personer" kan lagras/hanteras.
Varför begränsades inte detta redan vid importen av GEDCOM-filen??
Eller varför inte bara visa person-ID 1 till 50 och "blanka" övriga även om databsen är större??
Testen blir därför "värdelös" och jag kommer troligtvis att betala 600 kr för att få en fullt fungerande version för att testa vidare. Jag räknar inte med att DisGen kommer bli mitt huvudprogram, men kanske ett bra komplement till mitt befintliga program. Vi får, som "vanligt" kommer jag att vara på Släktforskardagarna och titta förbi och prata . . .
mvh
Sven
- - - - -
Besök gärna hemsidan
Genealogi.nu
- - - - -