Av Maria Grenholm Söndagen den 26 februari, 2006 - 10:41: |
Gunnar,
Det funferade inte. Jag provade först med den uppdateringen 8.1a jag har, sedan tog jag hem en ny uppdatering (8.1a). Det frågades aldrig om språkfilerna.
Provade också att installera om 8.1 och där kom frågan om språkfilerna.Tyvärr gick det inte att slutföra den uppdateringen. Ett felmeddelande kom upp i en ruta "Fel;Filen c:\Program\Dis\Disgen8\Disgen.exe är inte en giltig tidigare version och kan inte uppdateras"
Samma felmeddelande med en ny 8.1 från hemsidan.
Måste jag installera om hela Disgen8 från början?
(Känns lite tungt, för jag har ännu inte lärt mig säkerhetskopiera till CD..)
Mvh Maria
Av jocke Söndagen den 26 februari, 2006 - 11:48: |
Hej Maria
Kopiera språk filerna från program mappen! De är dessa filler du ska kopiera! Till din data mapp
Disgen.l1
Disgen.l2
Disgen.l2
Disgen.l3
Disgen.l4
Disgen.l5
Disgen.l6
Disgen.l7
Disgen.l8
Disgen.l9
Disgen.lc
Disgen.ln
Varför inte dessa filler kopieras automatisk beror på att vissa medlemmar ändrar i dessa filler själv!
Med vänlig hälsning
Joacim
Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Måndagen den 27 februari, 2006 - 09:18: |
Hej Maria!
Att installer om DISGEN "från början" påverkar inte dina inlagde data. Så av den orsakan behöver du inte säkerhetskokpiera – men det kan ju var bra tt kunna i alla fall.
Vill du göra en helt ny "ren" installation avinstallerar du först DISGEN via Kontrollpanelen-Lägga till/ta bort program. Detta påverkar inte dina inmatade data.
Installera sedan den version av 8 som du har skiva för.
Har du någon av versionerna 8.0 uppdatarer du den till 8.1 och sedan till 8.1a.
Har du 8.1 kan du uppdatera till 8.1a.
Man måste alltså ha 8.1 i datorn för att kunna uppdatera till 8.1a.
Uppdatering till 8.1 kan alltså göras i vilken som helst av versionerna 8.0.
Det är i 8.1 som språkfilerna har ändrats, så glöm inte att svara Ja på frågan om oppdatering av apråkfilerna för 8.1.
Av Karl-Edvard Thorén Tisdagen den 6 maj, 2008 - 22:41: |
När jag kör en antavla på mer än 5 generationer så anges fel relation till probanden för generation 4 och vidare.
I utskriften anges Antavla för "Proband A" generation 4 till 8. Men på personerna i denna del av antavlan anges en ny proband och sedan dennes far och mor, ff fm o.s.v. men vad är förhållandet till den verkliga "Probanden A".
Om jag går vidare från proband A's ffff så bör detta ffff följa med till nästa del av antavlan så att den nya probanden behåller beteckningen ffff och sedan nästa generation blir ffff f o.s.v.
Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Torsdagen den 8 maj, 2008 - 08:37: |
Karl-Edvard!
Efter en del testande hittade jag det du beskriver om fel relationer. Länken för ditt inlägg hänvisade till Utskrifter i XML-format. Där fanns det inte men med forumets sökfunktion hittade jag inlägget.
Det tog en stund att komma underfund med att du väl avser ansedeln vid HTML-export. För om du "kör antavla" direkt från DG så blir det OK.
Har du felanmält problemet? Det bör ju vara som du skriver.
Av Karl-Edard Thorén Torsdagen den 8 maj, 2008 - 08:51: |
Hej Karl-Erik!
Att inlägget ligger under HTML beror på att det var en fortsättning på tidigare inlägg.
Jag har skrivit en felrapport.
Av Karl-Edard Thorén Torsdagen den 8 maj, 2008 - 09:06: |
Hej igen Karl-Erik!
Nu var jag nog för snabb att svara. Vilket inlägg avser Du? Jag trodde det var min diskution med Nils-Yngve om HTML utskrift där vi inte får med hänvisningen till hällhänvisningen om vi tar bort "skriv ut källor".
Av Daniel Berglund Torsdagen den 8 maj, 2008 - 10:06: |
Nu kanske jag trasslade till saken genom att flytta inlägget härovanför, "När jag kör en antavla på mer...", hit till denna diskussion, för tidigare låg det under en rubrik som handlar om XML, och det var inte rätt plats.
Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Torsdagen den 8 maj, 2008 - 13:51: |
Karl-Edvard
Det gäller ditt inlägg den 6 maj "När jag kör en antavla på mer än 5 generationer...", och som Daniel nu har flytat till rätt plats.
Av Karl-Edard Thorén Torsdagen den 8 maj, 2008 - 19:18: |
Hej Karl-Erik!
Det är en antavla i HTML som det handlar om.
Jag skrev en felrapport nr. 521 datum 20060121 men den har det inte hänt någonting med, ser inte ut som om man överhuvudtaget läst den.
Av Rolf Nilsson Måndagen den 18 augusti, 2008 - 17:29: |
När jag skriver ut en släktmatrikel i trädform kommer ingiftas föräldrar ibland med och ibland inte med.