Av Sten Magnusson Fredagen den 12 februari, 2010 - 01:13: |
Jag kom på för ett tag sedan att om jag inte hade någon källa till t.ex. en födelse-, vigsel-eller dödsnotis kunde man i den rutan skriva in ett ?. för då kommer ju allt med och då kan man se vad som skulle kunna behöva kollas upp och kompletteras.
F.ö. gör jag numera likadant om jag inte vet ortnamn för en händelse och precis nu kom jag på att man kunde skriva in ett ? och benämna detta som "okänd ort" i listan "Disgenorter". Har testat detta på en person och det fungerar perfekt. Då slipper man ju skriva detta ? manuellt.
Även vad gäller okänt datum för en händelse har jag prövat detta system och det verkar gå bra.
Givetvis får ju frågetecknet ersättas av den uppgift som kompletterats/rättats.
Mvh/Sten Magnusson
Av Sten Magnusson Fredagen den 12 februari, 2010 - 01:17: |
Jag kom på för ett tag sedan att om jag inte hade någon källa till t.ex. en födelse-, vigsel-eller dödsnotis kunde man i den rutan skriva in ett ?. för då kommer ju allt med och då kan man se vad som skulle kunna behöva kollas upp och kompletteras.
F.ö. gör jag numera likadant om jag inte vet ortnamn för en händelse och precis nu kom jag på att man kunde skriva in ett ? och benämna detta som "okänd ort" i listan "Disgenorter". Har testat detta på en person och det fungerar perfekt. Då slipper man ju skriva detta ? manuellt.
Även vad gäller okänt datum för en händelse har jag prövat detta system och det verkar gå bra.
Givetvis får ju frågetecknet ersättas av den uppgift som kompletterats/rättats.
Mvh/Sten Magnusson
Av Sten Magnusson Fredagen den 12 februari, 2010 - 01:26: |
Ursäkta dubbleringen men det uppstod ett "internt serverfel" då jag skulle posta meddelandet.
Mvh/Sten Magnusson
Av Christer Gustavsson (M04621) Måndagen den 15 februari, 2010 - 23:03: |
Jag håller på att speca kraven för en utökad sökning med inriktning mot forskningsstöd. Sökningen kan innehålla fördefinierade sökningsalternativ som rör relationer till andra personer eller som bidrar till att förbättra kvaliteten på forskningen. Där kommer den här typen av behov att söka på notiser som saknar källa, ort eller liknande att tillgodoses.
Tyvärr hjälper det inte dig idag men jag vill ända visa att vi tänker i den riktningen.