Av Ivar Björklund Torsdagen den 13 mars, 2003 - 00:34: |
Till Kjell Åberg och Gunno Grahm.
Ja hela mappen, men endast den som ligger i Dg8Data. Det är inte något fel i Dg8b-c utan är som ett skydd för dem som ändrar i mallarna. Men borde nämnas lite tydligare. Till Kjell Johansson bilderna måste också kopieras till cd skivan. Det bästa är att lägga hela mappen Html på CD:n. Vill man begränsa personerna så skapa en söklista på de personer som ni vill ha med. Sedan väljer ni den söklistan vid html-export. Kan även nämna att jag har en hemsida som behandlar Html-Export från Dg8. http://w1.468.telia.com/~u46803157/html/
Mvh Ivar
Av Kjell Johansson Torsdagen den 13 mars, 2003 - 08:42: |
Hej Ivar!
Tack för hjälpen, nu funkar det.
Kjell J
Av Michael Lundholm Fredagen den 14 mars, 2003 - 12:13: |
Är det någon som försökt anpassa "mallarna" som följer med DISGEN8 till användning med cascading style sheets (CSS)? Hela ansatsen att inte använda CSS försvårar ju för den som vill ändra i hur html-sidorna framställs av webläsarna.
Jag har nu börjat med att experimentera med css-fil för att ta fram en ny "mall" som lätt kan ändras via css-filen. Det går men är lite tidskrävande. Skulle underlättas om man visste exakt vilka filer i tre mallar som finns med som används vid exporten och varför. Har någon ett tips om detta?
Michael Lundholm
Av Ivar Björklund Fredagen den 14 mars, 2003 - 19:44: |
En del står i hjälpfilen, skillnaden mellan HtmlOrig/Disgen 1-3 är ju utseendet. Sedan OversiktAn 1-4 vilken som används beror på hur många generationer som man väljer att ha med på den lilla antavlan som är med på ansedeln för den personen.
Antavla 2-4 visar hur många generationer som visas på varje del av antavlan och detsamma gäller Stamtavla 2-4.
Ortnamn-, Efternamn- och Person-index används för att skapa register.
Kommer Du på något bra, så vill jag gärna lägga in tips om detta på min hemsida adr. finns en bit upp.
Mvh
Ivar
Av Michael Lundholm Fredagen den 14 mars, 2003 - 20:36: |
hej ivar
tack för tipset. skall kolla vidare i hjälpfilen. jag sitter och hackar några kvällar på detta. problemet är delvis också att hitta en design som är anpassningsbar och inte enbart passar min estetik. jag skall se till att resultatet blir tillgängligt för dig och andra.
michael lundholm
Av Michael Lundholm Lördagen den 24 maj, 2003 - 20:25: |
hej ivar
kan bara meddela att jag inte har haft tid att lägga på css-projektet. vad jag har gjort är att skala rent de html-mallar som rör stamtavlor från all skräpkod för att få en sas helt ren formattering. problemet verkar vara att disgen är känslig för hur html-kodningen ser ut; dvs den verkar kräva felaktig syntax. men jag får titta mer på detta i sommar.
michael
Av Elisabet Bergkvist Onsdagen den 28 maj, 2003 - 19:20: |
Hejsan!
Jag har på skoj ändrat i mallarna till Disgens html-export. Dels har jag ändrat strukturen och lagt till "frames", dels ändrat utseendet, och här använt "style sheets". Så det verkar fungera med css.
Se gärna resultatet på
http://62.119.58.253/disgen8/start.htm
(om servern vill fungera).
mvh Elisabet
Av Thomas Christoffersson Onsdagen den 25 juni, 2003 - 15:16: |
Vill exportera till en Gedcom-fil. Men vid import i det andra programmet (MyRoots till Palm handdator)blir beskedet att jag har samma nummer på två personer. Programmet vägrar därefter att importera. Vad kan jag ha gjort för fel i Dis?
Jag vet om att jag har ett par friflygande anfäder som blivit frikopplade, men jag hittar dem inte. Har Dis något verktyg för detta?
Av Ivar Björklund Onsdagen den 25 juni, 2003 - 21:25: |
Ett sätt att få reda på frikopplade som man tappat bort är:
Steg 1 börja med en säkerhetskopia.
Steg 2 sök en person gärna dig själv, högerklicka sen i söklistan, välj där utöka söklistan, välj sen alla som på något sätt är släkt.
Steg 3 ta sedan under verktyg Flytta personer och välj en lämplig flock eller skapa en ny.
Steg 4 sök sedan med *både som förnamn och efternamn, då får du fram alla lösa personer bäst är att skriva ut den söklistan för senare bruk.
Om man använder Disgens numrering av personer får man lägga tillbaka backupen och deleta personerna från den utskrivna backupen. Annars kan man använda den skapta flocken.
Av Marianne Munktell Onsdagen den 25 juni, 2003 - 22:08: |
Thomas och Ivar!
Helt lösa personer, dvs. personer som inte har några relationer alls, får man fram på följande sätt:
Verktyg - Statistik - Orelaterade personer. Då får man en lista över dem med namn och flock- och individnummer.