RT90 eller RK90

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Kartor: RT90 eller RK90
Av Sten-Sture Tersmeden Söndagen den 13 juli, 2003 - 12:41:

Orts-CD:en använder systemet RK90 och DISGENs kartsystem RT90. Samma sak??

Av Gunnar Jonsson Söndagen den 13 juli, 2003 - 19:00:

RT90 kallas allmänt Rikets Nät och har vertikal X-axel, och används på moderna kartor.

RK90 har den "vanliga" horisontella X-axeln. Denna användes i första versionen av Orts-CD:en, vilket påpekades av undertecknad. I andra versionen av sökprogrammet lades detta om till de vanliga RT90-koordinaterna. Tydligen har man glömt att ändra i texten.

Av Sonja Larsson Fredagen den 4 mars, 2005 - 14:12:

Nu har jag köpt och testat CDn Svenska Ortnamn 1999. På sidan 20 i Disgens handbok står det att jag ska använda CDns RK90 X-koordinat som Disgens Y-koordinat och tvärtom, men det är väl ändå inte rätt??? Programmet protesterar i alla fall.

Om jag rätt förstår Gunnar Jonsson ovan har man i CDn ändrat X och Y men missat att ändra RK till RT. Stämmer det??
Vänliga hälsningar
Sonja Larsson
13858

Av Ingvar Kärrdahl Fredagen den 4 mars, 2005 - 14:38:

Sonja, du har uppfattat detta helt rätt. Uppgiften i Disgens handledning är föråldrad och syftade på den första utgåvan av CDn Svenska ortnamn med omkastade x-/y-värden. Du ska nu använda skivans x-/y-värden direkt in i Disgens ortdatabas. Tyvärr är skivan utformad så att man inte kan klippa och klistra.
Ingvar Kärrdahl
Medlem 9228

Av Sonja Larsson Lördagen den 5 mars, 2005 - 11:02:

Tack Ingvar Kärrdahl. Då kan jag snart ta itu med kartfunktionen i Disgen. Det ska bli spännande. Just nu har jag två linjer som ger sig iväg rätt ut mot Tyskland.
/Sonja

Av Roland Nolte Onsdagen den 28 maj, 2008 - 22:50:

Är det möjligt att till kartfunktionen i Disgen "importera" Sverigekartor på CD-rom från Lantmäteriet? Detta skulle ju underlätta kollossalt jämfört med att själv skanna in kartblad och sedan lägga in i kartfunktionen (vilket lär ska gå, vad jag har hört).

Av Ingvar Kärrdahl Onsdagen den 28 maj, 2008 - 23:36:

Svar till Roland
Ja det kan du göra men Disgen använder bmp-format så du måste nog räkna med att göra vissa formatkonverteringar. Eftersom du tydligen inte använt den här möjligheten tidigare så rekommenderar jag att du läser om detta i Diskulogen nr 69. Du kan också ladda ner artikel från Dis Forum: DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Artikelserien - "Lär dig mer om DISGEN 8": Diskulogen 69: Del 9 - Så använder du underlagskartor.

Av Staffan Knös Fredagen den 8 oktober, 2010 - 14:56:

Hej
Vilka x och y koordinater i RT90 har den sydvästligaste punkten som är med i Disgen kartan ?
Någon som vet ?
Hälsningar
Staffan

Av Lennart Carlsson Fredagen den 8 oktober, 2010 - 16:03:

Hejsan Staffan! Om du tar upp underlagskartan och söker sydvästligaste hörnet bör det bli Falsterbo udde.
Förstorar du kartan till dess högsta nivå (46) där rutnätet blir 40 meter, kan man med musen över punkten
på kartan avläsa följande koordinater längst ner i kanten till vänster:
6 142 796, 1 310 147 resp. 55 22 41,73, 12 48 35,41.
Koordinaterna för Falsterbo fyr är 55 23 01, 12 48 59.


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: