Av peter borg Måndagen den 25 augusti, 2003 - 19:37: |
Först vill jag ursäkta att ställde nedanstående fråga även övrigt ignorera den ... tack
----------------------------------------------
Jag undrar om någon har erfarenhet av Family tree maker.
Jag har all min information i det programmet.
Går det att exportera från FTM till DIS
Kan någon ge ett utlåtande om DIS är bättre än Family tree maker... kort och gott skall jag byta eller inte. Viktig fråga särskilt om jag måste handjaga allt över.
Av Ove Billing Onsdagen den 27 augusti, 2003 - 08:47: |
I ditt FTM finns en exportfunktion, där det s.k. Gedcom-formatet används. Detta är gemensamt för de flesta släktprogram och Disgen kan förstås ta emot sådana filer. Där finns alltså inga problem.
Det finns alltid olika meningar om saker och ting. Jag har själv kört Disgen i mer än 10 år och är nöjd. Det är ju också ett program skrivet av svenskar för svenska förhållanden. Varför inte bilda dig en egen uppfattning genom att skaffa dig en demo gratis. Det får bara plats ca 50 pers men du ser hur det funkar. Mer än 10.000 andra har köpt programmet men tycke och smak är olika.
Jag är själv fadder och svarar omedelbart om jag kan. Det finns förstås tillfällen då jag inte har tillfälle eller inte kan men det finns ju många faddrar att välja på. Det är fel att bli sur och vresig för att man inte får hjälp på stubben. Vi faddrar är helt oavlönade och arbetar ideellt, liksom alla andra i organisationen.
Svaren är förstås också beroende på hur frågan ställs. Ofta är telefonen då det effektivaste sättet, eftersom situationen då kan förklaras på ett tydligare sätt från båda håll.
Av Bengt Johansson Måndagen den 22 december, 2003 - 22:27: |
Hej, Har nu tänkt sätta igång med min släktforskning igen. Jag höll på lite grann fär 7-8 år sedan, Mitt problem är att jag inte har ursprungsprogammet kvar (family tree maker), men jag har orginalfilerna med data kvar. dessa ligger i ett format som har ändelsen .ftm/fbk. Finns det någon möjlighet att använda Disgen och låta detta program konvertera? Jag vill/kan inte börja från då det är rysligt mycket data.Kan man gå nån omväg via excel eller access? Tacksam för svar då Disgen verkar vara ett mycket program.
Av Marianne Munktell Tisdagen den 23 december, 2003 - 07:58: |
Bengt!
Du måste ha programmet Family Tree Maker för att kunna exportera till GEDCOM-format för att sen kunna importera till DISGEN. På Rötters Anbytarforum finns en avdelning för FTM. Där kan du säkert få hjälp av någon som har din version av FTM och som kan ta hand om dina filer och exportera till GEDCOM.
Gå in på Rötter - Anbytarforum - Datorprogram och teknik - Datorprogram (för släktforskning) - Family Tree Maker.