Av Karl-Edvard Thorén Tisdagen den 2 september, 2003 - 19:57: |
Efter att man lagt in ett eget namn på gifte t.ex. Sambo, Trolovad och går åter till översiktsmenyn står där Gift. Även i ansedeln saknas det nya notisnamnet.
Orsaken är att man i inställningar språk har markeringen "Tag endast med text som har språkval" påslagen. Tag bort bocken och prova.
Med den här markeringen påslagen försvinner också yrke.
Av Matti Särngren Fredagen den 9 januari, 2004 - 23:08: |
Hej Karl-Edvard!
Läste notiserna på den andra platsen om detta med gifte-problemet om man har till ex utom äktenskap.
Jag har inte ikryssat "Tag endast med text som har språkval" ändå blir det gift på skärmen och så vidare. Tror nog på den förklaringen som gavs i det andra forat, att det kortas ned till gift gör att hela texten blir för lång annars.
När jag fuskade lite med datumet till exakt istället för före.. så texten blev kortare så står det helt plötsligt utomäktenskap som jag önskade (bara det att exakt datum för en sån händelse är ju inte så enkelt ;-) )
M v h Matti Sthlm 8726
Av Niklas Lundin Tisdagen den 19 juni, 2007 - 08:40: |
Ang. ny rad för varje notis.
Borde inte "Gift med ..." också hamna på ny rad?
Man läser i utskriften om en person som föds och dör, sedan föds igen. Bara för att Gift med står långt ut till höger.
Funderingar?
Niklas
Av Lars Skillius Tisdagen den 2 december, 2008 - 18:54: |
I vigselböcker kan man läsa t ex "NN, dräng, X-by och MM, piga, Z-torp". X-by resp. Z-torp är brudgummmens och brudens födelseort eller alternativt den ort där de arbetade strax innan vigseln. Dessa ortsnamn kan vara till hjälp när man vill spåra kontrahenternas härkomst, särskilt i tiden före husförhörslängderna.
Tyvärr tycks det inte gå att utan vidare registrera dessa ortsangivelser i DISGENs "gifte". Eller?
En möjlighet, dock något klumpig, att tillvarata dessa ortsnamn i DISGEN kan vara att för resp part skriva en levde-notis, t ex "levde/tjänade inför vigseln 17.. i X-by".
Men är detta verkligen det bästa sättet? Hur gör ni?
Lars
Av Gunnar Jonsson (M00707) Tisdagen den 2 december, 2008 - 19:58: |
Jag lägger i en textnotis för varje person.
Där anger jag orten som en "Extra ort" dvs exempelvis: Vid vigseln dräng i ?EOAby, Bsocken (C)??.
Då kommer denna ort med i ortregistret på rätt sätt.
I exemplet ovan ska ? bytas ut mot tecknet "mindre än" och ?? mot "större än". Det fungerade inte att skriva som man skulle i ett inlägg här. Tecknen syntes inte alls.
Av Christer Gustavsson (M04621) Tisdagen den 2 december, 2008 - 21:15: |
Jag skapar levde-notiser för resp person. Jag tycker inte att det är klumpigt för det är ju relevant info ur en källa.
Av Inger Amnefelt M10065 Onsdagen den 3 december, 2008 - 06:26: |
Jag skapar också en Levde notis men skriver även i samband med vigsel datum , och plats.
Av Lars Skillius M19780 Torsdagen den 4 december, 2008 - 08:32: |
Eftersom information om brudens och brudgummens yrke och hemort/födelseort hämtas ur vigselböcker tycker jag att era förslag visserligen tillvaratar uppgifterna, men ändå har något av nödlösning över sig.
Giftenotisen bör enligt min mening utökas så att den kan inrymma denna information. Prästernas praxis varierar. Genom att ortsangivelserna hamnar i en Giftenotis får man en indikation på att de inte säkert avser bostadsorten vid vigseln utan kanske födelseorten.
(Något för programutvecklingsgruppen inför DISGEN version 8.2? Läser måhända någon av programutvecklarna detta?)
Av Christer Gustavsson (M04621) Torsdagen den 4 december, 2008 - 22:28: |
Lars, det kommer inte med i 8.2 men jag hoppas att vi kommer att se över floran av notiser i en kommande version. Då komemr vi att ta ställning till ditt förslag.
Av m19780 Söndagen den 7 december, 2008 - 09:40: |
Bra! Avslutningsvis vill jag alltså puffa för principen att all information från en och samma källa, i detta fall en vigselbok, bör kunna redovisas i en och samma notis.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Torsdagen den 13 augusti, 2009 - 20:51: |
En medlem har kommit med en undran som jag inte kan svara på.
Vad är det för ordningsföljd när man flyttar mellan olika fält i gift notisen med Tab resp Shift-Tab.
Ingångsläget är datum sedan lampan och därefter ort.
Men om man vill backa från datum borde man inte då komma till kommentar och sedan till notisnamn??
Av Daniel Berglund (M25564) Torsdagen den 13 augusti, 2009 - 21:38: |
Tror det beror på att någon någon gång har önskat sig att Datum ska komma efter Relation i tabordningen, och då blir det ju den omvända ordningen med Skift+Tab.
Normalt brukar kontrollerna ingå i tabordingen i ungeför samma ordning som de ligger i dialogrutan, i vänster-höger "läsordning", men detta tror jag är ett medvetet undantag.