Av Albert Sieuwerts Tisdagen den 13 december, 2005 - 12:14: |
Tack för tipset Marianne. Jag gjorde som du skrev och allt är frid och fröjd. Det sparade mej mycket huvudbry.
Av Bo Illman Helsingfors/Finland Tisdagen den 21 november, 2006 - 18:26: |
Hej.Jag har både min mors och far släkt samt min frus mors och fars släkt i samma flock.Hur skall jag förfara om jag med Gedcom önskar endast exportera min mors och fars släkt till en annan forskare.?? Är det överhuvudtaget möjligt eller finns det någon annan metod att överföra data?? Är nybörjare med Disgen/Gedcom så hjag behöver en detljerad beskrivning
Av Christer Gustavsson Tisdagen den 21 november, 2006 - 22:10: |
Bo, börja med att läsa i handledningen om Export - GEDCOM så tror jag att du förstår bättre. Tänk på möjligheten att skapa en söklista med personer som du vill dela med dig av.
Av Rolf Carlsson Måndagen den 27 november, 2006 - 18:48: |
Använder disgen 8.1b. När jag gör ett html utdrag för bränning till skiva. Så blir knapparna för "förnamn", "efternamn" och "ortregister" konstiga. Har gjort flera html utdrag med tidigare versioner av disgen, då har knapparna blivit riktiga och fungerat. Är mina inställningar inte de rätta? Har någon ett tips?
Av Joel Vogler Onsdagen den 18 november, 2009 - 13:23: |
Jag brukar göra export (ANSI) till GEDCOM för att sedan importera i DftCom2 och i GeneWeb 5.00. Detta fungerar normalt alldeles utmärkt.
Men om jag (i Disgen 8.2-1) bockar för "Slå ihop Fotnot och Anteckningar" fungerar inte importen i något av de programmen.
DftCom2 rapporterar i detta fall "Level out of sequence in Gedcom Line 103". GeneWeb rapporterar MASSOR av fel av typ "Kalle Karlsson is spouse in this family but neither husband nor wife" eller "Nisse Nilsson is not the child of his parents".
Hade det bara varit ett enda importerande program som hade problem skulle jag misstrott det, men nu tycker jag det finns anledning att fråga om det är i Disgenexporten som det går snett.
Av Daniel Berglund (M25564) Onsdagen den 18 november, 2009 - 23:33: |
Skulle du kunna öppna den aktuella gedcomfilen i t ex Anteckningar, kopiera ut raderna kring rad 103, och posta här, så får vi se vad det är som DftCom2 inte gillar?
Av Joel Vogler Torsdagen den 19 november, 2009 - 00:58: |
Här är raderna runt rad 80-132 i den problematiska gedcomfilen.
De rader som inte finns med i den fungerande filen har jag markerat med -----x
Eftersom levande personer finns med har jag ersatt deras namn med XXX
0 @5@ INDI
1 SEX F
1 NAME XXXX* XXXX/XXXXXXX/
2 NOTE -----x
1 BIRT
2 DATE 4 SEP 1936
2 PLAC Göteborgs Johanneberg (O)
2 SOUR Johanneberg CI:1
2 NOTE -----x
3 CONT -----x
3 CONT Förlossningen ägde rum på Göteborgs BB i Annedal. -----x
1 CHR
2 DATE 7 SEP 1936
2 NOTE -----x
3 CONT -----x
3 CONT Dopförrättare var O Elmgren Warberg -----x
1 OCCU Fil.kand, beteendevetare
1 FAMS @8@
1 FAMC @13@
1 CHAN
2 DATE 21 JUN 2006
3 TIME 13:01:00
0 @6@ FAM
2 NOTE -----x (rad 103)
1 CHIL @14@
1 CHIL @5-7@
1 HUSB @5-2@
1 WIFE @5-3@
1 CHAN
2 DATE 28 OCT 2002
3 TIME 18:30:00
0 @7@ INDI
1 SEX M
1 NAME XXX XXXXX*/XXXXXX/
2 NOTE -----x
1 BIRT
2 DATE 5 MAY 1964
2 PLAC Örgryte (O)
2 NOTE -----x
3 CONT -----x
3 CONT Enl pappan (som var med vid förlossningen, vilket var ovanligt på den tiden) -----x
3 CONC vägde XXXXX 3350 gram och var 50 centimeter lång vid födseln, som ägde rum -----x
3 CONC klockan 1048 på lördag förmiddag uppe på KK1 (vid Sahlgrenska Sjukhuset). -----x
1 CHR
2 DATE 31 OCT 1964
2 NOTE Dopet ägde rum i Skårs kyrka.
3 CONC -----x
1 OCCU Tandläkare
1 FAMS @3@
1 FAMC @8@
1 CHAN
2 DATE 4 APR 2007
3 TIME 21:56:00
Av Joel Vogler Fredagen den 1 januari, 2010 - 15:37: |
För en och en halv månad sedan rapporterade jag här ovan ett problem när det gäller exporterade GEDCOM-filer om väljer att "Slå ihop Fotnot och Anteckningar".
Skulle gärna vilja veta om det fråga om ett fel i Disgen (som i så fall kommer att åtgärdas) eller om är det jag själv som missat något.
Av Daniel Berglund (M25564) Fredagen den 1 januari, 2010 - 17:11: |
Det där hade jag glömt bort. Ja, det är ett fel och det ska vi rätta.
Det har inte med "Slå ihop Fotnot och Anteckningar" att göra visar det sig, utan det händer om man har en fotnot (och/eller anteckning, om "Slå ihop Fotnot och Anteckningar" är ikryssad) på en giftesnotis där inget datum, ort eller källa är angiven. Då blir det fel i numreringen vid gedcom-export.
Man ser ju i utdraget ovan att rad 103 har nivånummer 2 men den föregående raden har nummer 0. Läggar man på t ex ett datum kommer det in två extra rader ("1 MARR" och "2 DATE ...") och sedan blir numreringen korrekt i gedcomfilen.
Av Joel Vogler Fredagen den 1 januari, 2010 - 21:20: |
Tack Daniel, då slipper jag undra. Och allt fungerar ju bra om jag bara låter bli att "Slå ihop".
Gott Nytt År !!
Av Runar Hortlund Fredagen den 12 februari, 2010 - 09:52: |
När jag gör ett komplett gedcom-utdrag på en datorn och läser in detta på en annan omvandlas adressnotisen till en ortinformation.
Detta blir märkbart när jag kör Konvertera till Disgen-orter. Där ska ju inte adressnotisen komma upp.
Undrar Runar