Problem med källor och eget utdrag.

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Källor och citat: Problem med källor och eget utdrag.
Av Bert Alriksson Onsdagen den 15 oktober, 2003 - 12:56:

Hej,

Detta problem har jag länge tänkt att ta upp i forumet men det har inte blivit av.

Jag har då jag skall forska kring en bestämd person(er) gjort ett eget utdrag där händelse, datum, ort, och källa ingår. Det har varit till stor hjälp, då jag sedan sorterar utdraget i Excel och får en kronologisk händelsekedja med källhänvisning. Det har hjälpt mig att antingen bekräfta en muntlig, ”icke primär” källa mot t.ex. kyrkoarkivalier eller att veta i vilka arkivalier jag ska söka vidare.

Det har fungerat bra för mig, och fungerar fortfarande om jag inte använt den nya källstrukturen i Disgen 8. Problemet är att utdraget (se nedan) inte skriver ut källan utan gör en hänvisning dit.

Född;1829-02-11;Sättra, Trosa Land, Trosa-Vagnhärad (D); 18
Döpt;1829-02-19;Trosa Land, Trosa-Vagnhärad (D); 18
Flyttade;1858;Salem (AB); 154
Flyttade;1858;Hölö (AB); 154
Levde;mellan 1871 och 1873;Grävstalöt, Hejsta, Hölö (AB); 154
Död;1874-12-??;Grävstalöt, Hejsta, Hölö (AB); 154
Gift;;;

Jag hoppas att min beskrivning är tydlig nog för att ”någon” ska inse mitt problem och kunna lösa det.

Hälsningar Bert Alriksson

Av Tomas GH Johansson Lördagen den 20 mars, 2010 - 17:53:

Att göra egna utdrag ger många möjligheter till intressanta listor.

Genom att göra ett eget utdrag över händelsenotisen oforskat och där använda källan som första avsnitt, så erhålls fina listor sorterade efter källa över oforskade uppgifter. Dessa kan vara till god nytta inför ett besök på något arkiv eller då man vill få en överblick över vad som skall undersökas i en och samma källa. Dessvärre får jag inte detta att fungera med källor som är sparade i Disgens källdatabas.

En period tänkte jag på detta och gjorde inte någon koppling till källdatabasen, men har nu gott om källor lagda däri (eftersom jag tycker att det är ett bra sätt att hantera källor).

Det kan väl ändå inte vara så att det inte går att skriva ut källor som ligger i den fina källdatabasen om egna utdrag används?

Hälsningar
Tomas GH Johansson

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: