Redigera "slag av ort"

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: DISGEN-orter: Redigera "slag av ort"
Av Lars Skillius Måndagen den 27 oktober, 2003 - 07:11:

Det är enkelt att under "Redigera ort" lägga till ett nytt slag, t ex By med kvarn. Men hur gör man för att radera, ta bort, ett slag?
/Lars

Av Gunnar Jonsson Måndagen den 27 oktober, 2003 - 09:13:

Jag vet egentligen inte varför man skulle vilja ta bort någon, men visst går det. Det är något för den erfarne datoranvändaren. I mappen DgCommon finns en fil som innehåller dessa förvalda ortslag, nämligen PLACKIND.BIN. Det är i princip en textfil som kan öppnas i anteckningar/notepad. Tar man bort en rad där så försvinner ortslaget som förval i blädderlistan. Men gör man fel och allt går åt pipan, så måste man troligen först avinstallera och sedan ominstallera disgen, så en säkerhetskopia är aldrig fel att ha.

Av Maria Gällman Måndagen den 27 oktober, 2003 - 09:30:

NEJ NEJ NEJ, Gunnar!!!

GÖR SÅ HÄR:
1) Öppna Disgen
2) Välj menyn Redigera Orter (eller tryck på huset "Redigera orter"
3) Här kan Du i strukturen gå till det Du önskar och välj "Ta bort"

Gå INTE in och fingra i filerna om Du inte vet vad Du gör!!!
Det FINNS andra möjligheter!

Hälsningar
Maria

Av Lars Skillius Måndagen den 27 oktober, 2003 - 14:48:

Maria!
Med "din" metod går det att ta bort orter, men beklagligtsvis inte slag av ort. Eller?
/Lars

Av Maria Gällman Måndagen den 27 oktober, 2003 - 16:08:

Hej Lars!
Det stämmer, vad jag känner till så går det inte.
Då måste man "fil-fippla".

FÖRLÅT, Gunnar!!!!

Det är tur att man kan erkänna sina fel och brister! ;-)

Av Gabriel Frisk Tisdagen den 28 oktober, 2003 - 07:54:

Om man är osäker på om man klarar av "fil-fippel" kan man väl radera orten först och sen sätta in den på nytt med rätt "slag" och till sist tända lampan igen. (Har dock inte provat, det är tankelek efter morgonkaffet).

mvh
Gabriel

Av Gunnar Jonsson Tisdagen den 28 oktober, 2003 - 09:25:

"Slaget" kan man ändra som man vill på en ort, man behöver inte ta bort orten och sen lägga till den igen. Problemet är att det till slut blir en himla massa "slag" i blädderlistan, båda rätta och felaktiga (man trycker ju trots allt på fel knapp ibland). Och då är tyvärr "fil-fippling" (intressant ord) det enda.

Av Gabriel Frisk Tisdagen den 28 oktober, 2003 - 10:47:

Oki doki, jag missförstod frågan, ja, "fil-fippling" är enda möjligheten!

/Gabriel

Av Lars Skillius Tisdagen den 28 oktober, 2003 - 13:50:

"Fil-fibblade" enligt Gunnars anvisning ovan. Det såg ut att lyckas och jag skulle just börja yvas över min framgång när jag, till min stora förvåning, fann att åtgärderna, raderingar och rättelser, inte alls påverkat "slagen" i DISGEN. Jag gjorde därför ytterligare en fibbling och startade om datorn, men resultatet blev detsamma; de felaktiga "slagen" finns lik f-t kvar.
/Lars

Av Gabriel Frisk Onsdagen den 29 oktober, 2003 - 08:49:

Ja, det felaktiga "slaget" blir kvar i ortposten men saknas i .BIN-filen. Du måste ändra "slag" i ortposten först och sedan, om du vill, fibbla bort det felaktiga från .bin-filen. Jag provade just...

mvh
/Gabriel

Av Lars Skillius Onsdagen den 29 oktober, 2003 - 12:56:

Tack för synpunkterna! Orsaken till misslyckandet visade sig i mitt fall vara att jag hade två uppsättningar DgCommon och PLACKIND:BIN. I enlighet med Murphies law hade jag gjort raderingar och korrigeringar i "fel" uppsättning. Sedan jag väl upptäckt detta har nu min fil-fibbling givit önskat resultat.
/Lars

Av Pål Ohlson Torsdagen den 13 november, 2003 - 18:10:

Knapparna Ny samma nivå, Ny nästa nivå, Ändra och Ta bort är alla gråa oavsett var jag befinner mig i trädstrukturen. Ok-knappen ovanför Stäng är helt borta. Jag har provat med att installera om programmet disgen 8.0 och uppgraderat till 8.0c. Problemet återstår. Vade göra ??

PS. Jag kan sända över en skärmdump till någon som är intresserad av problemet. DS
/Pål

Av Pål Ohlson Torsdagen den 13 november, 2003 - 21:14:

Har kommit fram till att problemet med de grå knapparna inte är relaterat till programmet Disgen utan felet ligger förmodligen i flashfilen DGPlaces.FFD. Är det någon som kan hjälpa till och lösa problemet för mig ??
/Pål

Av Pål Ohlson Söndagen den 16 november, 2003 - 22:13:

Har hittat felet. Av någon anledning så var flash-filen skrivskyddad.
/Pål

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: