Av Runar Hortlund Måndagen den 7 februari, 2005 - 11:13: |
Det finns bättre sätt att söka dubblerade personer. Med utgångspunkt från en lista sorterad efter födelsedatum. Därefter har jag en programsnutt "Dubblettfilter" i Windowsmiljö som sorterar bort alla datum som bara förekommer en gång. på så sätt minskar listan till omkring 10% och det är lättare att hitta tvillingar och dubbletter.
Av Gunnar Jonsson Fredagen den 18 mars, 2005 - 10:33: |
En DISGEN-användares grupp med "Kyrkoarkiv" har försvunnit.
De grupper som finns kvar fungerar OK. Om man klickar på lampan kommer man till valt citat.
Det som är länkat till den försvunna gruppen "Kyrkoarkiv" har fortfarande tänd lampa, men vid klick på lampan kommer man till "Översta gruppen" i käll-trädet. Alltså inte till valt citat, eftersom hela gruppen är borta.
Användaren hade lagt till en ny grupp för ett test, och sedan tagit bort denna grupp. Vid nästa programstart var alltså "Kyrkoarkiv" borta.
Är det någon som varit med om något liknande och lyckats lösa det?
Av Karl-Edvard Thorén Lördagen den 7 maj, 2005 - 22:36: |
Käll strukturen som är trasig.
Om man gör en export av materialet i den kvaddade mappen till en ny frisk mapp så får man med alla sina källor och citat. Men tyvärr här är en brist i programmet man får inte med några grupper, därför blir detta ingen bra lösning.
Den medlem som här förlorat sitt kyrkoarkiv har läst ner sin gamla säkerhetskopia i en ny mapp och kan sedan exportera det material som saknas från den gamla mappen in till den nya men då krävs att man tar bara de personer som tillhör samma grupp vid varje export/import eftersom man måste peka ut vilken grupp de skall importeras till.
Av Lasse Ericsson Måndagen den 19 april, 2010 - 22:05: |
När jag börjar få en hel del källor så tänkte jag strukturera upp det och samla ihop kyrkböcker från en och samma församling under en egen mapp för varje församling. Jag gjorde så och satt där och plockade och plockade. Nästa gång jag öppnade Disgen 8.2-2 och skulle öppna källträdet så hade flera mappar försvunnit och källorna låg igen i en lång rad under huvudmappen "Kyrkoarkiv" dock inte alla. Några hade "stannat kvar".
Vad är det för fel?
Lasse Ericsson
Av Niklas Lundin Lördagen den 11 september, 2010 - 16:25: |
Jag tycker det är synd att dubbelklick togs bort som användning för att öppna underliggande källor i trädet. F2 borde räcka om man vill ändra något.
Betydligt lättare att dubbelklicka på en rad mot att försöka hitta + tecknet hela tiden.
/Niklas