Av Gabriel Frisk Tisdagen den 11 februari, 2003 - 11:45: |
Carin, ALL presentation skall vara genetisk!
mvh
Gabriel
Av Åsa Johansson Tisdagen den 11 februari, 2003 - 14:03: |
Gabriel & Karl-Olof (och kanske fler?)
visst, MEN det finns andra kopplingar till anorna som Carin skriver, såsom adoptiv- och fosterbarn som blir adopterade- respektive fosterbarn hos SLÄKTINGAR!!!
Även om de inte är inom släkten, så har kopplingen till anan varit att de haft KONTAKT med anan!
suck
Av Signar Bäckman Tisdagen den 11 februari, 2003 - 16:19: |
Hej Carin!
Ett förslag, använd Disgens notiser t.ex. Text, här kan Du skriva in vilka kopplingar som helst, och allt vad Du har på hjärtat, och alla dina släktingar blir säkert nöjda. Lycka till.
Av Carin Fredsdt. Almström Onsdagen den 12 februari, 2003 - 02:39: |
Jag använder textfältet till sådana uppgifter. Jag bara hade ett önskemål till "nästa version". Jag har absolut ingen önskan att göra kopplingar som skulle missvisa utan bara en koppling som klart och tydligt visar vem personen är och att det finns en koppling och varför. Det ska kunna gå att namnge den här funktionen från fall till fall (som man gör med notisen "Special") t.ex. adoptivfar, fosterförälder etc. Jag tycker det skulle vara bra att kunna koppla/länka till vissa personer som man har i databasen som av någon anledning finns i levnadsbeskrivningen.
Däremot är det mindre problem när släktingar tar hand om ett barn eftersom kopplingen redan finns.
mvh
Carin
Av Gabriel Frisk Onsdagen den 12 februari, 2003 - 12:13: |
"Jag tycker det skulle vara bra att kunna koppla/länka till vissa personer som man har i databasen som av någon anledning finns i levnadsbeskrivningen"
Carin, en sådan funktion finns i programmet redan, skriv in adoptivbarnets referensnummer i notisen, sedan kan du använda "Rödbrusiga Gubben" till att söka upp personen i fråga. Gör inga "sociala länkar", läs Karl-Olof Reinlunds inlägg en gång till!Sen kan det också vara nyttigt att läsa handboken en gång till!
mvh
Gabriel
Av Gabriel Frisk Onsdagen den 12 februari, 2003 - 12:42: |
Åsa, sluta sucka, läs Karl-Olof Reinlunds inlägg en gång till!
Nedanför ditt inlägg finns information om hur man gör med "socialfall".
mvh
Gabriel
Av Inger Amnefelt Söndagen den 29 juni, 2003 - 20:14: |
Jag önskar till kommande version en ändring i hur man anger KÄLLOR
Nu kan man ge datum och sidnr. Jag skulle vilja kunna ange datum/år och löpnr för året.
Många födelse/vigse/dödböcker är inte sid-nummrerade bara ett löpnr för året.
Inger Amnefelt (10065)
Av Anders Sandberg Fredagen den 4 juli, 2003 - 13:56: |
Hej!
Jag efterlyser någon slags markering på notiserna om att det finns text inlagd i fotnoten eller i anteckningarna för respektive notis. Mer än en gång har jag råkat ta bort, vad som sett ut som dubbla och identiska, notiser, men kommit på att det fanns nog något i anteckningsfältet...
En liten asterix, punkter eller ett utropstecken i kanten av notisen skulle räcka. Dessutom kunde ju programmet fråga först, om det är så att det finns extra info.
/Anders
Av Anders Sandberg Lördagen den 5 juli, 2003 - 20:45: |
Hej!
Bläddrade bakåt i diskussionerna här och läste om problematiken med att kunna länka t ex fosterbarn och annat.
Med kritikernas resonemang skulle det alltså också vara 'dålig stil' att länka ihop makar, såvida inte förhållandet resulterat i barn!?
Jag håller med Carin om att det saknas en sådan möjlighet som hon efterlyser. Länkvarianten bör ju isåfall vara utformad så att den överhuvudtaget inte kan förväxlas med några genetiska band. Att referera till indexnummer tycker jag är en dålig lösning. Det är alltför lätt att man råkar ta bort en refererad individ och programmet har ingen möjlighet att varna om så skulle vara fallet.
Utdrag till GEDCOM eller till DisBYT skulle ju naturligtvis inte ta med sådana länkar.
För att få in er på ett annat, mer liberalt, tankespår kan jag ge som exempel att en liknande problematik finns i fallet med faddrar. Det skulle vara praktiskt om man i stället för, eller som komplement till, faddrars namn kunde klicka in dem i en länkruta. Detta skulle också ge möjlighet att tydliggöra fadderns eventuella släktskapsförhållande till barnet. Och ur den länkade fadderns perspektiv skulle man, per automatik, kunna se när han/hon agerat dopvittne.
/Anders
Av Magnus Persson 1978 Lördagen den 16 augusti, 2003 - 14:44: |
Hejsan!
I samtalet kring hur adoptioner ska registreras av disgen, tycker jag vi kan lämna den känslomässiga laddningen kring om det är rätt eller fel, och istället inrikta oss på vad som är möjligt utifrån de önskemål som många har.
Ett datorprogram såsom disgen borde kunna göras så flexibelt att man kan länka adopterade barn på precis samma tydliga sätt som biologiska, men att det alltid tydligt anges - vid ev. utskrift och annat - att förbindelsen mellan barn och föräldrar inte är strikt biologisk.
Så kan ju alla få sitt: både de som forskar socialt och de med biologisk/genealogisk renhetsiver! Med en enkel kryssruta under inställningar kunde man sedan välja om adoptivbarn överhuvud taget skulle tas med vid utskrifter m.m.
Valfrihet, enkelhet och tydlighet tycker jag är viktiga ledstjärnor här: det ska vara enkelt och flexibelt att skriva in sina skäktingar, men aldrig behöva uppstå tveksamheter kring vem som är släkt med vem och på vilket sätt. Dagens version av disgen inbjuder dock nästan till detta eftersom det är lämnat till var och en att själv utforma sitt register. Har man känslomässiga skäl att redovisa adoptivbarn som "riktiga" är detta alltför lätt gjort - med stor risk att missförstånd skapas.
Mitt önskemål för framtiden är alltså att man kunde lägga in möjlighet att sätta ett kryss eller liknande i familjeöversikten om att barnen är adopterade, och därför har "dubbla" föräldrar.
Magnus Persson, Lund