Arkiverade (äldre) inlägg fram till 13 juni, 2003

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Porträtt och bilder: Bilder saknas på utskrift: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 13 juni, 2003
Av Curt Ydstål Söndagen den 20 oktober, 2002 - 11:38:

När jag gör en släktmatrikel på person A kommer foto av båda hustrurna med på utskriften. När jag gör en släktmatrikel med annan proband kommer endast foto av person A:s första hustrun med på utskriften. Andra hustrun kommer med endast med namn.
Medl nr 124

Av Kjell Johansson Måndagen den 10 mars, 2003 - 16:25:

Hej!
Jag gjorde en antavla i 8.c där jag hade några foton med. Allt verkade OK när jag tittade på den i utforskren och bilderna syntes.

Sedan brände jag allt till en CD, på den syns inga bilder, Bara en röd ram som markerar var bilden ska finnas.
Jag har väl gjort något fel, men vad??

Hälsningar Kjelle

Av Elisabet Bergkvist Onsdagen den 12 mars, 2003 - 20:03:

Du gjorde en antavla med foton. Menar du att du skrev ut den i RTF-format? I så fall infogas inte bilderna i dokumentet, utan bara referenser till dem. Disgen8 Handledning sid 45 (Lätt att missa.)
Vill man ha bilderna infogade i dokumentet för att kunna flytta det till annan dator, måste man alltså öppna dokumentet och se till att bilderna sparas i dokumentet. I Word, Redigera - Länkar.

mvh Elisabet

Av Kjell Johansson Onsdagen den 12 mars, 2003 - 22:11:

Elisabet!
Jag har skrivit lite under Dis Forum 3.

Hälsningar Kjelle

Av Kjelle Ji Onsdagen den 12 mars, 2003 - 22:13:

Import/export skulle det vara

Kjell

Av Karl-Göran Nederfeldt Tisdagen den 6 maj, 2003 - 08:31:

Vid export till html kommer bara vissa bilder med till html. Alla bilder och länkar är ok om man tittar på vaje person som det finns foton inlagda på. Är det någon inställning i Disgen 8 som jag bommat eller är det en bugg i programmet.

Av Ivar Björklund Tisdagen den 6 maj, 2003 - 20:53:

Vilket bildformat är det på bilderna som inte fungerar. Eftersom det bara är GIF och JPG som man använder i html, möjligen PNG också fungerar.
Så har du bilderna i något annat format så konvertera dem till JPG och hämta in dem på nytt till varje person. Men är det bilder som är inlagda som notis tror jag inte de kommer med utan bara den som är markerad som porträtt.

Av Karl-Göran Nederfeldt Onsdagen den 7 maj, 2003 - 17:19:

Alla bilder är av formatat JPEG och är inlagda under porträtt. Om jag lägger in en bild av TIF så finns ramen med över till html men inte när jag abvänder JPEG eller GIF. Även jag kom fram till att JPEG och GIF fungerar bäst och i vissa fall BMP.

Av Ivar Björklund Onsdagen den 7 maj, 2003 - 20:15:

Det kan inte vara så att det är svenska tecken i bildnamnet. Jag använder personens nr. som namn på bilderna för att slippa problem med flera personer med samma namn och även svenska tecken. Tidigare var det även begränsning till 8 + 3 tecken i bildnamnet i Dg. Vilket program använder du till html filerna?

Av Ingar Amnefelt 10065 Fredagen den 13 juni, 2003 - 06:36:

Se upp med hur lång sökväg det är till bilderna om dessa inte ligger i DGpic katalogen.

Det finns en begränsing i längden.

Jag använder Disgen8c och XP. Om jag lägger bilder i "Mina Bilder" under "Mina Dokument" så klarade Dis bara av en kort(4) längd på bildnamnet ej ett långt (14).