Av Birgitta Björkström Måndagen den 24 november, 2003 - 21:28: |
Jag är en nybliven DISGEN 8 användare. I mitt förra program skapade jag flera arkiv för olika släktgrenar bl a för att kunna göra utskrifter oberoende av varandra. Av Disgen användare har jag nu fått rådet att slå samman allt till ett arkiv och en flock, men frågan är hur. Tacksam om råd.
Av Sten-Sture Tersmeden Måndagen den 24 november, 2003 - 22:48: |
Du borde nog diskutera mera om fördelar/nackdelar med att slå samman allt. Vänd dig till en fadder.
Om man har flera släktgrenar som man vill bearbeta i olika utskrifter kan det vara bra att ha flera flockar (du kan ha relationer mellan flockarna). Om du har material som inte är relaterat till det övriga (typ uppdragsforskning) lägger du det i ett separat arkiv.
Av Birgitta Björkström Tisdagen den 25 november, 2003 - 19:37: |
Tack Sten-Sture för ditt råd. Jag skall kontakta en fadder, men en nyfiken fråga dyker upp. Alla mina flockarna har relationer med varandra. Om jag är t ex huvudpersonen och allt utgår från mig. Kommer jag då att finnas i varje flock? Det är det som jag vill undvika.
Av Birgitta Björkström Tisdagen den 25 november, 2003 - 20:14: |
Tack Sten-Sture för ditt råd. Jag skall kontakta en fadder, men en nyfiken fråga dyker upp. Alla mina flockarna har relationer med varandra. Om jag är t ex huvudpersonen och allt utgår från mig. Kommer jag då att finnas i varje flock? Det är det som jag vill undvika.
Av Karl-Edvard Thorén Tisdagen den 25 november, 2003 - 21:24: |
Uppdragsforskning i egna datamappar.
Om man gör forskning som är oberoende av varandra är det bättre att använda flera data mappar i stället för olika arkiv.
Med en egen datamapp får man en egen säkerhetskopia och man blandar inte ihop orterna i ortsdatabasen.
Av Sten-Sture Tersmeden Tisdagen den 25 november, 2003 - 21:47: |
Birgitta! Du skall bara förekomma en enda gång i de flockar du har före importen, annars blir det fel. Ta upp frågan med en fadder. Om du är från Stockholmsområdet, rekommenderar jag att du kommer upp på någon av våra Öppet hus/ onsdagsträffar och tarmed dig ditt material.
Av Sten-Sture Tersmeden Tisdagen den 25 november, 2003 - 21:51: |
Karl-Edvard! Jag håller med dig om ditt inlägg om flera datamappar.
Inom DIS-ÖST brukar vi tala om flock, arkiv och skog, där skogen alltså är annan datamapp (ändras under menyn Inställningar/Systemet/Datamapp.
Av Lotta Zaine Måndagen den 31 oktober, 2005 - 18:39: |
Jag får inte flytta och koppla att fungera. Handen kommer upp men ingen aktivering sker. Jag vill flytta över min farmor till hennes fars flock, har båda som centrumpersoner i var sin översikt. Kan någon tipsa mig om vad jag gör för fel. Är nybörjaranvändare.
Av Marianne Munktell (M06185) Måndagen den 31 oktober, 2005 - 19:00: |
Lotta!
Du kan inte flytta en person till en annan flock på det sätt du beskriver. Du ska i stället göra följande:
1. Gör först en säkerhetskopia!
2. Högerklicka sen på den person som ska flyttas och välj Skapa söklista med vald person. Personen behöver inte vara centrumperson.
3. Gå sen till Verktygsmenyn - Flytta personer.
4. Välj vilken flock du vill flytta personen till och klicka på Flytta-knappen.
5. Gå in på Arkiv - Välj person och sök den flyttade personen i fliken Sökning för att kolla att allt har gått bra. Du kan ev. få meddelanden om att giftet saknas, bry dig inte om det.
Av Ove Billing Måndagen den 31 oktober, 2005 - 20:34: |
Om du verkligen vill byta flock så är ovanstående rätt. Men om du bara vill flytta farmor in under hennes far så är det mycket enklare. Se bara till att farmor som huvudperson inte har något infört ovanför sig i Översikten. Vanligt är att ett gifte finns kvar efter någon operation. Högerklicka på giftet och välj Koppla loss. Därefter kan farmor flyttas. Flocktillhörigheten är ofta av underordnad betydelse, farmor är nu kopplad till sin far och hon kommer att synas i alla antavlor etc.