Av Anders Berg Torsdagen den 14 november, 2002 - 16:01: |
Klas, om du byter till version 8 kan du utan problem använda sökindex, och låta index uppdatera efter varje ändring av person.
Detta ägnade jag mig mycket åt under betatestet av version 8. I första versionerna var uppdateringen alldeles för långsam av sökindex vid stora databaser, jag har över 100000 personer, men efter att Lars Blomberg jobbade vidare med detta så fungerar nu sökning och uppdatering av index helt utan problem. Jag söker glatt genom rubbet på några sekunder!
Det enda man behöver tänka på är att vid import av gedcom eller textfil, och vid flytt av personer mellan flockar, så krävs det att sökindex återskapas för att få med dessa personer.
Vad gäller storleken på plocklistorna så håller jag med om att de gärna kan få vara större.
Av Karl-Edvard Thorén Fredagen den 15 november, 2002 - 22:35: |
Varning för sökindex.
Jag vill nog inte hålla med om att man kan använda sökindex utan problem.
Jag har fått många frågor/anmärkningar att man inte finner den person som man vet skall finnas där. Då har det alltid visat sig att man någon gång prövat sökindex, då utan direkt uppdatering, och sedan glömt bort att det var aktivt.
Jag provade just nu också på dublett sökning och den uppdateras INTE vid inläggning av nya namn.
Av Anders Berg Lördagen den 16 november, 2002 - 19:57: |
Självfallet måste man vara medveten om att man använder sökindex, och dess begränsningar, för att veta när man manuellt måste återskapa indexet, som jag beskrev i förra inlägget. Att somliga glömmer att de använder sökindex är inget argument för att inte använda det.
Dublettsökning kan jag inte kommentera, för den använder jag inte.
Av Kristian Jerméus Lördagen den 16 november, 2002 - 23:20: |
Jag skulle vilja ha dubblettsökningen som ett alternativ när man "kollar notiser" så att alla som har samma födelse- död och för/efternamn ska stå där tillsammans med för hög ålder mm.
Av Kjell Johansson Torsdagen den 28 november, 2002 - 16:58: |
Hej!
Går det att ändra fonten i söklistan på något sätt, jag tycker att den är lite svårläst för mig.
Av Holger Andersason Fredagen den 29 november, 2002 - 20:03: |
Ja, gå in under inställningar och inställningar i söklistan där fonter kan ändras
Av Anders Berg Söndagen den 8 december, 2002 - 23:01: |
Allvarligt fel vid sökning
Version 8c, med sökindex på orter
En ort som matas in endast med gemena bokstäver indexeras inte och går inte att söka efter.
Ex. inmatat stockholm ger ingen träff vid sökning på stockholm, men inmatat Stockholm ger träff vid sökning på stockholm.
Finns det något sätt att söka utan sökindex utan att ta bort indexfilerna? Det vore bra eftersom det tar väldigt lång tid att skapa om dessa vid stora databaser.
Av Mikael Winbladh Lördagen den 4 januari, 2003 - 11:52: |
Hej
Hur ska jag göra, om det går överhuvudtaget, för att exportera/spara en söklista till en textfil eller så att det går att läsa in i Excel? Jag har försökt på en del sätt men inte lyckats.
Av Gunnar Jonsson Söndagen den 5 januari, 2003 - 09:53: |
Nej söklistan går inte att exportera i fil. Däremot kan du göra ett utdrag, på så sätt att du får en kommaseparerad textfil som kan importeras i Excel mm. Med kombinationer av Fri text och disgendata kan en fil skapas enligt följande exempel mm:
"Efternamn","Alla förnamn","Födelseår","Födelseort"
Där " och "," är Fri text i utdraget. Får du problem med "," kan Excel importera textfiler med valfri avgränsning exempelvis @. Filen ska döpas till filnamn.txt så att excel startar filterfunktionen för att hämta textfiler.
Av Kjell Johansson Måndagen den 27 januari, 2003 - 17:26: |
Hej!
Läste någonstans att problemet med kolumnbredden som förändras i en skapad söklista skulle var fixat i V8.c. Det är nog inte helt löst tycker jag, men mindre än tidigare.
Det händer även nu att kolumnbredden smalnat betydligt när man gör en ny söklista.