| Av Lars Skillius Fredagen den 9 januari, 2004 - 10:40: |
Vid registrering av soldater, båtsmän och ryttare noterar jag som efternamn såväl patronymikon som soldatnamn, t ex Andersson Kätting. Detta innebär att programmets sökfunktioner fungerar vid sökning av endera av dessa två "efternamn". Bra.
Men det personregister som erhålls vid utskrift av bl a antavlor ordnas beklagligtvis endast efter det första "efternamnet". Det vore betydligt lättare att söka i registret efter namnet Kätting än att som nu, försöka erinra sig vad denne Kätting hade för patronymikon.
Man kan givetvis vända på ordningen och i detta exempel skriva Kätting Andersson, men det känns inte korrekt. Finns det måhända något sätt att få personregistret att ge en sidhänvisning såväl vid det första som det andra efternamnet?
| Av Kjell Weber Fredagen den 9 januari, 2004 - 18:25: |
Hej Lars!
Varför känns det inte korrekt att vända namnen?
Jag registrerar båtsmän och har namnen i ordningen Kätting Andersson. Jag ser det som Andersson fanns ju där först och har sedan när han fick Kätting flyttats bakåt. Jag har personer med fyra olika namn, då står det senast aktuella namnet först osv. bakåt i tiden. Så tänker jag...