Av Ann Sjöberg Söndagen den 18 januari, 2004 - 11:49: |
Går det att skriva ut ansedlar på ALLA inlagda personer genom en enda beställning? Har Disgen 8.0c.
Hälsningar
Ann Sjöberg
Av Eva Dahlberg Söndagen den 18 januari, 2004 - 13:06: |
Du kan göra det genom att först göra en söklista för alla dina personer (sök personer, för säkerhets skull välj 'nollställ' så att inga kriterier som namn eller dylikt är inlagda, välj sök i alla flockar om du har mer än en).
Därefter väljer du vid utskriften utskriftsformen "ansedlar för alla" (den andra valmöjligheten är söklistans innehåll vilket alltså blir listan med kolumnerna). Det står lite om det på sidan 49 uppe till höger i min manual.
Hälsningar,
Eva Dahlberg (medl nr 7851)
Av Ann Sjöberg Söndagen den 18 januari, 2004 - 14:27: |
Tusen tack Eva.
I julas städade jag bland mina papper, tidningar och böcker och lyckades med konststycket att städa bort manualen till Disgen. Men den dyker nog upp igen när jag inte letar efter den.
Jag var så låst vid tanken att skriva ut ansedlar via stamtavla eller antavla och då hade jag ju inte fått med alla. Tänkte aldrig så långt att jag kunde göra en sökning innan jag tryckte på utskrift. Så än en gång tack för hjälpen, du har sparat mig mycket arbete .
Hälsningar
Ann
Av Tony Karpenholt Fredagen den 11 juni, 2010 - 11:18: |
Har disgen 8:2a, är det inte märkligt att utskriftfunktionen fortfarande är så dålig. Varför kan man inte på ett enkelt sätt kunna skriva ut en ansedel, precis som den ser ut på skärmen. Vill inte ha 600 hundra sidor utskrivna hela tiden, eller bara få med en del släktingar.
Är det meningen att man ska behöva köra "skärmdump" för att skriva ut det man vill. Vet inte hur mycket bläck och papper som förslösats i onödan. Känns som det är dags att ta itu med detta problem nu, en gång för alla. Vitsen med ett "dataprogram" måste ju vara användarvänlighet och snabbhet, annars kan man ju like gärna skriva ut för hand. Har noterat att många medl. använder andra program för att få bra utskrifter.
Synd på ett i övrigt bra program.
Hälsningar
Tony medl. 26991
Av Gunnar Jonsson (M00707) Fredagen den 11 juni, 2010 - 13:54: |
Hej Tony.
Jag förstår inte riktigt problemet.
Hur kan du få en ansedel på 600 sidor?
Vad är det du saknar på DISGEN:s ansedel?
Jag får på mina ansedlar huvudpersonen överst.
Sen kommer levnadsbeskrivning och föräldrar.
Sen alla giften och respektive barn.
Allt möjligt att anpassa efter egna behov.
Av Gunnar Ståhl Tisdagen den 29 juni, 2010 - 22:00: |
Hej Tony.
Som Gunnar förstår jag inte heller problemet.
Kan det vara så att du begär utskrift av Antavla tabell i stället för Ansedel.
I så fall får du ju en fråga om antal generationer för att bygga antavlan och trycker du
bara på return där så kan man nog få 600 sidor om man har en stor släkt.
Med utskrift av Ansedel får man bara precis det man vill ha.
M.v.h.
En annan Gunnar
Av Sten Magnusson Fredagen den 2 juli, 2010 - 23:09: |
Det kan inte vara så att du har en söklista uppe? Där kan man ju skriva ut ansedlar för alla. Det andra valet är att få utskrift på söklistans innehåll. Sedan finns det kanske en möjlighet att man har familjeöversikten uppe vid sidan av söklistan och är den då omarkerad när man begär utskrift får man då utskrift av söklistan enligt ovanstående beskrivning.
Mvh/Sten Magnusson