Plus fotnoter och special!

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Notiser: Biografi, text, extra text: Plus fotnoter och special!
Av Bengt Landegren Lördagen den 24 januari, 2004 - 11:05:

Det finns ju väldigt många sätt att lägga till extra information, nästan lite för många. Som nybörjare på programmet undrar jag hur de erfarna på ett enkelt sätt fördelar sina uppgifter.

Av Gunnar Jonsson Söndagen den 25 januari, 2004 - 18:45:

Fliken biografi, innehåller den sista textnotisen. Så om man har flera textnotiser, kommer den sista i ordningen att finnas som biografi. Själv lägger jag allt i en enda textnotis med lämpliga redigeringskommandon för nya rader och stycken.

Extra text använder man ofta om lite känsliga uppgifter, typ "Hängde sig i ladan efter ett bråk med hustrun" eller "var egentligen inte far till sin son". Då kan man välja bort detta vid en utskrift.

Av Karl-Edvard Thorén Söndagen den 25 januari, 2004 - 22:22:

Olika texter. Jag tycker ibland att jag skulle vilja ha fler typer av text. En användning är som Gunnar skriver där man väljer att inte alltid skriva ut den. En annan möjlighet är att man vill ha en text liggande i anor och inte i levnadsbeskrivningen då kan man placera extra texten där men observera att då kommer all extra text där så man måste vara konsekvent vad man använder det olika texterna till. Man kan också med fördel lägga in flera textnotiser om man vill få in annan information emellan som t.ex. flyttningar och bilder.

Av Kjell Weber Tisdagen den 27 januari, 2004 - 15:20:

Så har vi ju möjligheten att knyta en (eller flera) redan skrivna textfiler till en textnotis. Inte att förglömma.

Av Gunnar Bengtsson Tisdagen den 27 januari, 2004 - 22:53:

Det finns alltid en möjlighet att lägga information om en speciell händelse i anteckningsfältet till aktuell notis.
Markera notisen, gå in på "Ändra" och fliken anteckningar.
Även anteckningarna går att dölja, men kom ihåg att då döljer du alla.

Av Ann Sjöberg Onsdagen den 28 januari, 2004 - 08:15:

Det tråkiga med anteckningarna är att de inte kommer med i Gedcom-filen.

Av Sonja Larsson Söndagen den 30 januari, 2005 - 18:56:

Ännu en nybörjare som funderar över de många olika möjligheterna att skriva in texterna. Jag har version 8.0d.
Här ovan (Gunnar Jonsson i januari 2004)anges att den sista textnotisen hamnar i biografi-delen. I handboken sid 22 står att läsa att jag kan skriva in löpande text. Hur ordnar sig texterna då i förhållande till varandra. Jag började med att (en statare) skriva i Ny Notis, Flytta från och till, vilket innebär att när jag granskar Ansedeln fylls levnadsbeskrivningen av ständiga Flyttade X, (Ny rad) Flyttade X osv. Funderarade nu på att i stället skriva in flyttade texterna med lite mer löpande text???? Är det så att jag kan behålla min Flyttade från och till samtidigt som jag skriver in i biografin och därefter välja bort detaljerna i Flyttanotiserna när jag inte behöver dem så detaljerat. Jag kan inte se någonstans att jag kan välja bort Biografin eller har jag missat det valet?
Vänliga hälsningar
Sonja Larsson/medlem nr 13858

Av Karl-Edvard Thorén Söndagen den 30 januari, 2005 - 20:30:

Textnotiser. Hej Sonja!

Tänk inte på det där med biografi det är den sista textnotisen som visas där men i utskriften kommer de olika textnotiserna i den ordning de skrivs in.
Så visst kan man skriva om flyttningarna i en textnotis men en idé med flytt-notisen är att men får med orten i ortsregistret och även markerade på kartan.
Man kan dela upp texten i många textnotiser.
Skriv t.ex.
Flyttade.
Text som beskriver nya platsen
Bild på nya platsen
Text om bilden
Flyttade
Text
Extra text
o.s.v
Med hjälp av extra text kan man välja text som inte alltid skall vara med eller kanske skall ligga ibland anor.

Av Sten-Sture Tersmeden Söndagen den 30 januari, 2005 - 21:16:

Visst Sonja, gör gärna som Karl-Edvard föreslår, det är just vitsen med att strukturera all information, då är det mycket enklare att söka och skriva ut.

Om du t ex använder flyttnotis (ej inflyttad- och utflyttad-notiserna, som är den gamla formen från Disgen 7) så kan du ju också ange den viktiga källuppgiften!

Lycka till!

/Sten-Sture

Av Marianne Munktell Måndagen den 31 januari, 2005 - 07:45:

Sonja!

Välja bort Biografi-notisen.

Du väljer vilka notiser du vill ha med i olika utskrifter på följande sätt:
Gå till menyn Inställningar. Välj utskriftsform, t.ex. Antavlor. Välj flik, t.ex. Tabell. Klicka sen på Ändra-knappen för resp. notisform, t.ex. Notiser för anor. Bocka nu för eller av de notiser som du vill ha med resp. inte vill ha med i dina utskrifter.

Av Sonja Larsson Måndagen den 31 januari, 2005 - 11:31:

Stort tack till er tre Marianne, Sten-Sture och Karl-Edvard. Jag har nu skrivit ut svaren och kompletterat handboken så jag kan fundera över svaren i lugn och ro.
Jag återkommer alldeles säkert med fler frågor angående hanteringen i detta imponerande program.
Vänliga hälsningar
Sonja Larsson

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: