Radera en hel flock

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Datamappar, arkiv och flockar: Radera en hel flock
Av Göte Davidsson Torsdagen den 29 januari, 2004 - 16:59:

Hej!

Jag skapade en ny flock för att forska en alternativ släkttråd. Nu när jobbet är klart vill jag radera hela flocken. Hur gör jag?

Av Joel Vogler Torsdagen den 29 januari, 2004 - 17:26:

Gör som alltid först en säkerhetskopiering!

Radering av flocken gör du inte i DISGEN. Använd istället utforskaren och gå in i mappen D-stand.
Där raderar du filerna dd?.dg8 och dx?.dg8 (där ? står för numret på den flock du vill radera).

Av Karl-Edvard Thorén Torsdagen den 29 januari, 2004 - 22:35:

Radering av flockar.
Det är rätt att man bara kan ta bort flocken via utforskaren men om man lagt in orter i ortsdatabasen så ligger dom nog kvar.
Om man har forskning som man inte vill blanda med sin egen skall man jobba i en egen datamapp.

Av Gunnar Jonsson Fredagen den 30 januari, 2004 - 17:21:

Ja orterna ligger kvar, men det är väl ingen nackdel. Ett förtydligande om datamapp: Att använda ett annat arkiv i DISGEN kan man göra, men då är orterna gemensamma. Att arbeta i annan datamapp ger helt skilda databaser, och detta väljs i "inställningar - system". Men då måste denna mapp först skapas, vilket inte är så enkelt för den oerfarne. Det man gör är att installera om DISGEN och ange den nya mappen som datalagringsplats vid installationen. Sedan kan man i systeminställningarna gå tillbaka till sin egen DG8DATA. En annan fördel med en sådan annan datamapp är att man kan exprimentera hej vilt där utan att ens riktiga DG8DATA påverkas.

Av Kaj Schrewelius Onsdagen den 5 augusti, 2009 - 14:18:

Jag har skullat taga bort flockar från datorn ,och letat efter mappen D-Standard.
Kan inte finna denna mapp.
Anv Operativsystem XP Prof.

Av Jan Jutefors (M10939) Onsdagen den 5 augusti, 2009 - 14:27:

Kaj,

Du hittar den under C:\Documents and Settings\All Users\Dokument\Dg8Data

Har du version 8.2 så heter mappen Dg82Data

Av Daniel Berglund (M25564) Onsdagen den 5 augusti, 2009 - 23:48:

Har du 8.2 kan du också öppna datamappen direkt från Arkiv-menyn.

Mappen för standardarkivet heter D-Stand men det ser du nog när du väl är framme vid rätt mapp...

Av Bertil Jönsson Onsdagen den 28 april, 2010 - 15:57:

Jag har min egen släkt i en datamapp 1 och övriga i datamapp 2. Nu ville jag göra ett DISBYT-sök med hjälp av min egen släkt dvs hela datamapp 1 (ett arkiv). När jag kommer till Steg 4 sid 61 i handledningen så får jag upp innehållet i datamapp 2 och jag klarar inte av att komma vidare. Hur gör jag?

Av Bertil Jönsson Lördagen den 1 maj, 2010 - 11:18:

Min fråga den 28 april 2010 orsakas av min klantighet när jag öppnade en ny datamapp. Den behöver inget svar eftersom problemet är löst.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: