Av Kristian Jerméus Onsdagen den 5 november, 2003 - 16:58: |
Hej
Någon som vet om man kan föra över söklistan från disgen till ett excel-blad.
Det skulle vara användbart bl.a. när man ska söka efter dubbletter.
Mvh.
Kristian Jerméus
Av Eva Dahlberg Onsdagen den 5 november, 2003 - 17:20: |
Kristian, se svaret här ovanför från Gunnar Jonsson den 5 januari 2003.
För egen del använder jag vid kontroll av dubletter funtkionen att lägga till datum och orter, samt sortering efter datum och/eller namn.
Har du andra tips för dublettsökning som du menar skulle fungera bättre med excel? Finns det andra varianter är jag nämligen intresserad av att lära mig något nytt (fast det kanske bör stå under rubriken dublettsökning?).
Hälsningar,
Eva Dahlberg
medl 7851
Av Kristian Jerméus Onsdagen den 5 november, 2003 - 22:33: |
Hej Eva
Tack för upplysningen
Ibland så är man blind :-)
Jag tänkte pröva mig fram med excel eftersom det finns större möjligheter att sortera ut det som man vill ha det.
Vet i nuläget inget bra sätt att gallra ut dubbletter, men jag återkommer när jag vet.
Mvh.
Kristian Jerméus
Av Karl-Edvard Thorén Torsdagen den 6 november, 2003 - 21:52: |
Sökning efter dubbletter , dubblettsökning.
Jag tycker att det är ett bra sätt att göra som Eva föreslår. Gå in på sök "Nollställ allt" och "sök" och utöka sedan med datum och ort. Om man sedan sorterar på efternamn och förnamn eller datum så ser man om alla uppgifterna är lika. Ta då fram översikten och dela skärmen, sedan kan man använda de gröna pilarna och vandra runt i söklistan och samtidigt se översikten.
Av Leif Barrstam Söndagen den 7 december, 2003 - 21:09: |
Söklista till RTF/text-fil.
I utskriftsrutan för skapad söklista skall man kunna välja mellan att skriva ut till 1.SKRIVARE, 2. TEXTFIL eller 3: RTF-fil. I läge GRANSKA får jag intrycket att det skapats resp fil men när jag vill spara så får jag ett meddelande: " Denna utskrift har en form som ej kan skrivas till Text-fil !" och sedan går det ej att göra så mycket mer...
Jag har får mig att detta har tidigare gått att genomföra ?
Är det ngn som vet hur detta kan genomföras. ??
MVH Leif B
Av Joel Vogler Måndagen den 8 december, 2003 - 00:42: |
Jag har lyckats genom att gå omvägen att skriva ut till SKRIVARE, men en annan än den vanliga, nämligen till "Generic / text only". En förutsättning var att jag valde ett tillräckligt stort sidformat, t.ex. liggande A3, och inte hade med för många kolumner i söklistan.
Av Christer Gustavsson Måndagen den 8 december, 2003 - 21:17: |
En möjlighet att arbeta med en söklista i Excel är följande:
Skapa en söklista, gör ett utdrag från söklistan som du definierar själv med de fält du vill ha, glöm inte att ta med avgränsare, tex #, mellan fälten. Utskriften ligger i DgTmp i en temporär fil som heter flkreg eller oxå skriver du ut en txtfil som du namnsätter själv. Starta Excel, öppna filen som ligger i DgTmp och följ instruktionerna i Textimportguidens tre steg.
Av Kristian Jerméus Torsdagen den 1 januari, 2004 - 17:53: |
Hej
Något som jag har irriterat mig på länge, men inte skrivit om här innan är sök-funktionen som kunde vara bättre än den är idag.
Listen till höger skulle kunna vara så att den följer när man bläddrar neråt bland namnen.
En funktion som jag använder mig av mycket i bl.a. excel där jag har gjort ett stort register.
Jag tar helt enkelt och drar listen och får då snabbt fram det jag ska ha.
Med tanke på att det börjar bli mycket namn inskrivna nu, så vill man snabbt kunna scrolla sig fram till det namnet som är i mitten av söklistan.
Visserligen går det att scrolla igenom namnen så som det är nu, men mycket snabbare om den fungerade på ett bra sätt.
När jag väljer att bygga en antavla eller stamtavla så fungerar scrollisten på ett bra sätt.
Är det ingen annan som har haft samma problem?
Mvh.
Kristian
Av Karl-Edvard Thorén Torsdagen den 1 januari, 2004 - 22:14: |
Söklistan har svaga funktioner.
Hej Kristian !
Jag förmodar att det är rullgardin till höger i söklistan som Du vill dra i för att scrolla bland namnen. Det här är ett gammalt fel som har påtalats för länge sedan men enligt programmeraren är det ett fel i programverktyget om jag minns rätt.
Av Ulf Widén Torsdagen den 29 januari, 2004 - 14:37: |
Hej, hur gör jag för att söka fram personer som INTE har en specifik flagga markerad. Kan jag få med en flagga i resultatet?