Arkiverade (äldre) inlägg fram till 16 februari, 2004

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Disgen beslagtar stora systemresurser: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 16 februari, 2004
Av Mikael Ehrin Måndagen den 16 september, 2002 - 16:24:

Disgen använder mycket systemresurser i W98. (Framgår t.ex. i Utforskaren/Hjälp/Om Windows)
Efter en stunds användande med sökningar kan lediga systemresurser vara nere i 7% och datorn går förstås trögt. Avslutas då Disgen ökas lediga resurser till 70%. Någon som stött på problemet och har något ev råd?

Av Kristian Jermeus Lördagen den 21 september, 2002 - 22:06:

Jag fattar inte varför disgen behöver så mycket tid på sig att lägga upp alla namnen i söklistan. Det tar mig flera minuter att lägga upp ca 6000 namn. Det hade varit bättre om namnen man skriver in hamnar direkt i söklistan.

Av Sture-h Lördagen den 21 september, 2002 - 23:09:

Vad då tar resurser hur menar du då?
Menar du att söka på inlägg eller ord.

Jag hade systemresursmätare på och här tog den knappt något?

Av Inger Amnefelt Söndagen den 22 september, 2002 - 10:22:

Jag har kört 98 i 2 1/2 år och inte haft några problem.
Kan ditt filsystem vara fragmenterat??
Är Dis registren indexerade??

// medlem 10065

Av Gunnar Jonsson Söndagen den 22 september, 2002 - 11:28:

Jag hade problem med stora disgen-arbeten när jag bara hade 64 Mb internminne. Nu har jag bytt till 256 Mb och nu går det utan problem.

Disgen i sig verkar ta ca 9 Mb minne i anspråk när det körs. En söklista med 11000 namn tar ytterligare 16 Mb. Sedan ska ju windows mm ha sitt, så blir minnet fullt börjar windows använda sin växlingsfil på hårddisken, och det är då det börjar gå TRÖGT. Min söklista på 11000 namn tog snött 3 minuter att skapa. Processorn är på 400 MHz.

Att lägga in namn automatiskt i söklistan går nog inte att lösa. Däremot så kan ju sökindexen uppdateras automatiskt, så att det går fortare att söka efter namn mm.

Sedan är en defragmentering av hårddisken alltid bra. Har man aldrig gjort det, så lär det märkas på datorns hastighet. Ta dock en säkerhetskopia först. Går strömmen, kan mycket bli borta.

Av Stefan Karlsson Söndagen den 22 september, 2002 - 23:12:

Jag har samma problem som Mikael. Brukar defragmentera emellanåt, men problemet kvarstår. Sökningarna i Disgen går snabbt och bra (använder sökindex), men efter en stunds användande brukar resurserna vara nere på mycket låg nivå. Efter att ha avslutat och startat om Disgen går det att fortsätta ett tag till innan samma sak inträffar igen. Har 128 MB internminne och en processor på 450 MHz. Vet även att samma fenomen förekommer på en dator med liknande prestanda och som dessutom är relativt nyformaterad. Även jag är tacksam för tips!

Av Kristian Jermeus Söndagen den 22 september, 2002 - 23:50:

detta händer när jag skapar en söklista från en flock. Det tar mig ungefär 2 1/2 minut och cpu:n är på 100 %

Jag har en pentium 3 550 MHz med windows XP
256 mb ram och stor hårddisk

Av Svenn Henrik Horn Fredagen den 10 januari, 2003 - 21:48:

I handledningen for Disgen 8 og i Disgens hjemmeside står det at minstekravet er en Intel 80486 processor, klockfrekvens på 100 MHz og minst 8 Mbyte internminne. Er dette riktig? Kan man bruke en 486 maskin og kan det være så lite internminne?

Av Anders Berg Måndagen den 16 februari, 2004 - 17:41:

Minneshanteringen i Disgen är undermålig, tyvärr. Jag kan vidimera att vad Mikael och Stefan säger stämmer. Problemet är att programmet inte lämnar tillbaka systemresurser som det borde, när man stänger fönster i programmet. Varje funktion tar en rejäl bit systemresurser (mellan 2 och 10%) och efter ett tags användande, när man gjort det mesta, som att söka, ändra personnotiser, redigera källor och orter, dela upp översikten i flera fönster osv, så har Disgen adderat upp använda systemresurser till på tok för hög nivå.

Lämna tillbaka systemresurser när fönster stängs, det är uppmaningen till programutvecklarna!

Gör man inget annan på datorn så räcker det förstås, men om du vill köra några tunga rutiner samtidigt så går det ner till noll. Jag har nu problem att köra Genline samtidigt som Disgen, och några andra viktiga program som alltid måste gå. Det är mycket störande att behöva starta om Disgen hela tiden när man jobbar med Genline. Det är nämligen först när man avslutar HELA Disgen som alla systemresurser lämnas tillbaka.

Av Gabriel Frisk Måndagen den 16 februari, 2004 - 22:06:

"Det är nämligen först när man avslutar HELA Disgen som alla systemresurser lämnas tillbaka"

Det är standard i W9x och ME, en kvarleva från 3.x-tiden, gäller alla program, inte så mycket att göra åt, möjligen se till att man inte har så många ikoner eller stora filer på skrivbordet. En annan utväg är att byta till ett nyare operativsystem.

Mvh
Gabriel
DIS medl. #14972