Av meg ericsson Torsdagen den 20 februari, 2003 - 20:33: |
Jag har problem vid säkerhetskopieringen. Efter 33% kopiering får jag detta meddelande, "kan ej säkerhetskopiera fil D:\Dg8Data\Stand\20 febr.zip. Filen kan ej läsas (kanske öppen i annat program). Hoppas över. Kod: 4/0".
Efter samtal med en fadder läste jag in programmet igen, det blev ingen förändring. Vad gör jag nu?
p.s Mitt användarnamn och lösenord fungerar inte heller när jag försöker sända detta inlägg.
Meg Ericsson
Av Carl-Johan Gustafsson Torsdagen den 20 februari, 2003 - 22:13: |
Hej Meg
Detta är en ganska vanligt meddelande och behöver inte alls vara något fel.
Om filen som inte kan kopieras slutar på .zip så kan du bara klicka på "OK" så kör den vidare.
Zip-filen är en tidigare gjord säkerhetskopia.
/Kalle
Av Meg Ericsson Fredagen den 21 februari, 2003 - 08:53: |
Hej Kalle!
Du har rätt, det är alltid zip-filen som "bråkar" och kopieringen fortsätter när jag trycker OK. Men om jag förstått det hela rätt så är det där min information ligger. Hur skall jag kunna vara säker på att alla mina inmatade data kommit med i säkerhetskopieringen? Backup tar jag ju alltid även i mina andra program och har aldrig felmeddelanden som i Disgen. Nu kom jag på en ide. Jag kan ju läsa tillbaka en säkerhetskopia om jag först lägger Disgen på en annan hårddisk. Det kan man väl göra?
Mvh
Meg
Av Roland Ek Fredagen den 21 februari, 2003 - 09:02: |
Testa med att INTE använda blanktecken i filnamnet! T.ex. 20_febr.zip
Av Gabriel Frisk Fredagen den 21 februari, 2003 - 11:14: |
Kan det vara så att du håller på att säkerhetskopiera den säkerhetskopia som du just skapar?
mvh
Gabriel
Av meg ericsson Fredagen den 21 februari, 2003 - 12:33: |
Till Roland och Gabriel!
Tack, men fortfarande problem. Gabriel, nej så tokigt är det inte.
Meg
Av Gabriel Frisk Fredagen den 21 februari, 2003 - 16:27: |
Meg, av din fråga från i torsdags får jag den uppfattningen att du sparar sökerhetskopian som heter "20 febr.zip" i mappen "D:\Dg8Data\Stand\" vilket ju är den mapp som du skall säkerhetskopiera. Jag gjorde själv en gång det misstaget och känner igen symptomen. Därav mitt "tjat", men jag kan ju förståss ha uppfattat fel...
mvh
Gabriel
medlem 14972
Av Karl-Olof Reinlund Fredagen den 21 februari, 2003 - 18:32: |
Jag tror Gabriel har rätt.
Gör ej säkerhetskopian i samma mapp där DG8 datafilerna ligger. För då kopieras även säkerhetsfilen in i samma fil igen och därför kan zipprogrammet inte läsa filen som du just skapar, därav felmeddelandet Kod:4/0
Gör en ny egen mapp för säkerhetskopieringen.
MVH
Karl-Olof
medlem 1120
Av meg ericsson Fredagen den 21 februari, 2003 - 19:33: |
Till Gabriel och Karl-Olof
Gabriel, det är bara att erkänna, det var så tokigt. Härligt med människor som inte ger sig. Karl Olof, jag har skapat en ny mapp och allt fungerar.
Hur skall jag nu tacka, kan bara tacka tusen gånger och önska Er båda en trevlig helg.
Mvh
Meg
Av Kjell Johansson Lördagen den 22 februari, 2003 - 08:04: |
Meg!
Om du råkar ha en extra hårddisk i datorn så lägg gärna en kopia där också.
Kjell