Av Gunnar Jonsson (M00707) Tisdagen den 18 mars, 2008 - 09:58: |
Jag har alltid undrat varför det är säkrare att föra över en säkerhetskopia än en direkt kopia av datamappen. Kanske man kunde få besked om detta?
Av Daniel Berglund Tisdagen den 18 mars, 2008 - 21:40: |
Det går att föra över en datamapp direkt men det kan bli trassel med t ex filskydd om man gör fel, och det verkar vettigt att ha en enda metod som är den officiella, rekommenderade och testade.
För att ge tips om Alla Andra Sätt Att Göra Det borde vi ha en wiki eller liknande. Det gäller ju inte bara detta utan alla andra fiffiga tips om Disgen, egenhändigt gjorda mallar osv.
Av Å Källstrand Onsdagen den 19 mars, 2008 - 08:59: |
Daniel! Förlåt en okunnig, vad menas med "wiki"?
12410
Av Daniel Berglund Onsdagen den 19 mars, 2008 - 11:22: |
Det är en websida där alla kan ändra, som till exempel Wikipedia.
Av Christer Gustavsson (M04621) Onsdagen den 19 mars, 2008 - 21:08: |
Vid uppgradering till 8.1e så är Dis rekommendation att använda en säkerhetskopia från Disgen för att få en korrekt installation. Orsaken är att vissa uppgifter lagras på annan plats än i mappen Dg8Data.
Av Kristian Jerméus Torsdagen den 20 mars, 2008 - 01:29: |
Det är katastrofalt dåligt om viktiga uppgifter sparas på andra platser än i Dg8Data.
Är inte säkert hävdar jag.
Själv brukar jag inte göra en säkerhetskopia utan jag kopierar bara Dg8Data-mappen till en cd-skiva eller en annan hårddisk för att slippa en zip-fil.
Kan bli fel på en zip-fil och då är det bättre att föra över all data okomprimerat.
Var sparas dessa uppgifter mer än i nämnda mapp?
Anledningen är att jag kör med Disgen genom Wine i Ubuntu Linux och det kan vara av stort intresse.
Av Gunnar Jonsson (M00707) Torsdagen den 20 mars, 2008 - 11:14: |
Vad händer då om man uppgraderar till 8.1e i en befintlig windowsinstallation och använder den redan befintliga Dg8Data???
Har man många datamappar, blir det en himla massa säkerhetskopierande.
Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Torsdagen den 20 mars, 2008 - 12:01: |
De' va' nytt, det här med att inte "allt" lagras i DG8data. Själv har jag muppdaterat utan problem, en befintlig installation i XP, till 8.e genom att köra installatioen från skivan. Allt fungerar OK utan att ha läst in BU. Inbillar mig att inläsningen av Bu i "onödan" i sig innebär en liten, men dock risk.
Av Daniel Berglund Torsdagen den 20 mars, 2008 - 16:39: |
Det finns inga användardata som inte lagras i Dg8Data. I 8.2 kommer vissa skrivarinställning att lagras på annan plats, men alla inmatade data ligger i Dg8Data även där.
Att 8.1e bara finns som nyinstallation är för att man med säkerhet ska köra installationsprogrammet och på det viset få en Dg8data med rätt filskydd redan från början. Som jag sa ovan så finns det andra sätt som fungerar men det finns bara ett som är officiellt dokumenterat och testat.
Det går bra att köra 8.1d och 8.1e på samma datamapp. Om man nyinstallerar 8.1e och pekar ut en befintlig datamapp man dittills använt med 8.1d går detta också bra.
Minns jag rätt så är det bara den lilla filen som bland annat anger hur många minuter man kört Disgen totalt som har bytt plats i 8.1e jämfört med 8.1d. Den låg tidigare i programmappen. Denna är skrivskyddad i Vista så filen har flyttats till en standariserad windowsmapp som ligger tämligen dold under ens användarprodil i Windows.
Av Marja-Liisa Adamsson (Dis06128) Torsdagen den 28 januari, 2010 - 19:58: |
Min gamla dator har lagt av. Som tur hade jag en säkerhetskopia av alla dokument och även av dg8 data på en extern hårddisk. Nu har jag en ny dator med Windows7, gamla mapparna finns kopierade till den nya datorn, men det finns ingen tidigare installation av Disgen. Någon säkerhetskopia kan jag inte ta med den gamla datorn.
Hur får jag fram mina kära släktingar?
Av Daniel Berglund (M25564) Fredagen den 29 januari, 2010 - 22:50: |
Vilken version av Disgen har du, 8.1 eller 8.2?
Av Marja-Liisa Adamsson Lördagen den 30 januari, 2010 - 12:02: |
i den gamla datorn hade jag 8.1 och nu har jag installerad 8.2 i den nya.
Av Daniel Berglund (M25564) Söndagen den 31 januari, 2010 - 11:38: |
När du startar Disgen 8.2 första gången på den nya datorn får du en fråga med tre valmöjligheter. En av dem är något i stil med "Jag vill använda en datamapp jag redan har". Välj det och peka ut den gamla datamappen.
Om du inte får upp den här frågan, så har du samma valmöjlighet på Arkivmenyn, Byt datamapp.
När du pekat ut den gamla datamappen kommer den att konverteras för att fungera med 8.2.