Av Joel Vogler Tisdagen den 18 november, 2003 - 22:53: |
Hej Sten-Sture!
Ett sådant hjälpprogram vore en bra bit på vägen. En textfil med lämpliga fältavgränsare är OK, den kan man ju sedan t.ex importera i Excel och sortera efter behag. En sådan lista skulle ge klara besked om vilka personer som bör plockas fram för komplettering.
Tro inte jag är otacksam för att du vill försöka ge oss detta verktyg, men går det att producera en sådan textfil så borde det väl också vara möjligt att producera en söklista i Disgen över personer med valbara typer av saknade uppgifter? Den självklara fördelen är ju att varje aktuell person är åtkomlig direkt från söklistan.
Vad säger Disgen-programmakaren?
Av Karl-Edvard Thorén Onsdagen den 19 november, 2003 - 21:59: |
Sökning efter personer utan födelseår och dödsår.
Hej Joel !
I väntan på det flotta erbjudandet om ett hjälpprogram kan Du göra som Du själv nämnde söka på alla personer men varför plocka bort dem som har uppgifter räcker det inte att få fram dem som saknar födelseår eller dödsår. Sortera på kolumnen född och Du har alla som saknar födelseår överst i söklistan och skriv ut det antal sidor som behövs och gör sedan samma sak på dödsår.
Vill Du sedan kolla födelseort så lägg till den kolumnen och sortera o.s.v.
Av Joel Vogler Onsdagen den 19 november, 2003 - 23:20: |
Du har rätt, Karl-Erik. Inte är det helt nödvändigt att plocka bort dem som har uppgifter. Jag såg bara framför mig den enklare söklistan, som sökning på saknade uppgifter skulle ge upphov till, och ryggade inför tanken på den LÅNGA kompletta listan. Visst går det, precis som du säger, att jobba med den kompletta listan när det gäller sådant som tid eller plats för födelse eller död.
Men det som jag helst vill komma åt är personer som saknar uppgifter om sådant som inte syns i söklistan, t.ex. källan. Det är i första hand därför som jag vill kunna söka på tomma fält.
En tanke slår mig Idag kan vi välja (eller välja bort) följande kolumner i söklistan: Född datum, Född år, Född ort, Död datum, Död år, Död ort, Förnamn, Tilltalsnamn, Efternamn, Namn. Går det att i nästa Disgen-version låta oss välja kolumner även för andra fält, såsom Källa, Flagga, Ändringsdatum, Yrke och kanske ytterligare några?? Det skulle öppna nya möjligheter!
Av Sten-Sture Tersmeden Onsdagen den 19 november, 2003 - 23:20: |
Joel, jag tänkte också så, men då måste jag få tag i utseendet på filen, tycks vara en sk Flashfile. Kommer inte ihåg vad databasprogrommet heter. Är kanske ett komplicerat internt format??
Av Sigvard Boström Torsdagen den 20 november, 2003 - 22:57: |
Vid utskriften av statistik från Verktyg/Statistik/Persondata står det under rubriken Flaggstatistik enbart beteckningen på vald flagga A, B, C osv. samt antal och procent.
Här skulle jag önska att även flaggans betydelse skrevs ut. Har man många flaggor kan det vara svårt att själv komma ihåg betydelsen hos alla och någon annan läsare har ju ingen aning om vad det betyder.
Av Kjell Fredagen den 21 november, 2003 - 08:51: |
Hej!
Gå in på Redigera/Flaggor, där kan du själv ange vad varje flagga betyder.
Av Sigvard Boström Fredagen den 21 november, 2003 - 09:39: |
Hej Kjell!
Det är inte själva flaggfunktonen som är problemet, utan vad jag menar är att flaggans betydelse inte anges på den statistikutskrift som erhålls om man går in på Verktyg/Statistik/Persondata.
Av Christer Fredagen den 21 november, 2003 - 19:45: |
Sigvard, det har du rätt i. Vi förmedlar detta önskemål vidare till PUG som har hand om alla förbättringsförslag.
Av Kjell Weber Måndagen den 24 november, 2003 - 15:41: |
Hej Christer!
Jag har ett önskemål som är närbesläktat det Sigvard anger.
Under Redigera/Flockbeskrivning kan du ange en egen beskrivning för olika fllockar.
Då man sedan gör en utskrift Verktyg/Personer och familjer så kommer inte flockbeskrivningen med, utan bara flock nr och antal personer i flocken.
Har man många flockar vill man i detta läge även ha med beskrivningen.
Detta är skrivit om flera gånger tidigare, för flera versioner sedan av DISGEN, men är ändå inte med i ver.C ?
Ett annant önskemål är att DISGEN automatiskt sorterar skapade citat i källstrukturen.
Skapar man ett nytt citat hamnar det överst eller underst beroende på vad som var markerat. Sedan kan det bli jobbigt att få det i ordning, särskillt om man har kanske 400 citat under en källa.
Jag anser att detta är att betrakta som en bugg. Inte skall användaren manuellt behöva göra ett sådant grundläggande typiskt datorarbete som att sortera.
Även detta är skrivit om flera gånger samt muntligen för Lars Blomberg beskrivet.
Finns dessa önskemål med i någon lista någonstans.
VH Kjell
Av Joel Vogler Måndagen den 2 februari, 2004 - 18:09: |
I inmatningsfönstret "Ändra personnotiser", fliken grunddata, finns idag en uppgift om tidpunkt för senaste ändring, vilket är bra.
Det finns rätt gott om plats där. Varför inte utnyttja det för en uppgift om flock- och individnummer för personen ifråga?
Och kunde uppgiften om (blivande) flock- och individnummer presenteras på motsvarande plats i inmatningsfönstret för nya personer skulle det vara till ännu större hjälp!