Arkiverade (äldre) inlägg fram till 9 oktober, 2003

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Import / export: DISGEN: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 9 oktober, 2003
Av Maria Gällman Onsdagen den 9 juli, 2003 - 14:14:

Jag försöker exportera data till txt-fil. (ex född/ort, död/ort, yrke, dödsorsak) som sedan ska importeras i en MySQL-databas.

Så här gör jag:
Verktyg - Exportera personer - Text valda personer - (väljer här vilka notistyper jag önskar, vigseldatum/ort finns tyvärr inte att välja här!)
Får då fram 5 st filer (en för varje flock jag har, helt ok) men det följer med en massa ONÖDIG text och tecken som inte har med - hur får jag bort dem, eller rättare sagt inte med dem?
Ersätta dem kan man göra, men det blir onödigt himla mycket extra pyssel!

Finns det något annat sätt jag kan ta fram data på (till txt-fil) som jag kan importera till MySQL?
Tacksam för alla tips som för mig framåt...

Av Gunnar Jonsson Onsdagen den 9 juli, 2003 - 17:55:

Ja du kan göra ett utdrag (meny: utskrift - utdrag), med fältseparatorer i fritext.

Exempelvis en kommaseparerad textfil börjar med fritexten "
Mellan varje fält ","
Och avslutas med "
Däremellan de fält du vill ha, exempelvis namn och ort

Av Maria Gällman Onsdagen den 9 juli, 2003 - 20:45:

Hej Gunnar!
Jag tampas med utdragsfilerna (och har gjort det sedan jag började arbeta med Disgen 1992).

Av okänd anledning (jag har ändrat i inställningarna många gånger med olika konfigurationer, men ännu inte funnit något som hjälper) så klipper eller skriver Disgen över data!
Det spelar ingen roll om jag ändrar till 2, 3 eller 4 kolumner! Programmet klipper ändå!
Se http://www.vadbydalen.se/utdrag.gif hur jag menar! (observera att denna inte kommer ligga kvar speciellt länge!)
Visst kan jag förkorta de data jag vill och endast ta individnr/efternamn/förnamn på ett utdrag och individnr/födda/ort på ett annat osv, men det underlättar inte för mig när jag ska föra över detta vidare till min MySQL-databas!
Får då sitta med xx antal utdragsrapporter istället för att enkelt kunna exportera utvalda data direkt mellan databaserna!

Jag vill även ha möjligheten att exportera till excel...

Av Gunnar Jonsson Torsdagen den 10 juli, 2003 - 10:34:

Hittade detta svar under rubriken Utskrift i detta Forum:

Av Sten-Sture Tersmeden Måndagen den 23 september, 2002 - 23:07:

I samband med släktforskardagarna i Borlänge fick jag veta att Disgen skapar en temporär fil som inte är "avklippt" vid generering av utdrag. Den heter FlkReg.rgu på katalog DGtmp. Den kan behandlas i t ex Wordpad och avdelningstecknet kan man söka/ersätta med t ex ; för att få en fil som Excel kan läsa (går inte att göra direkt i Excel verkar det som!)

Av Sten-Sture Tersmeden Torsdagen den 10 juli, 2003 - 13:36:

Maria, det stämmer. När du gör utdrag kan du se till att få ett lämpligt avdelningstecken, Jag kör ofta med ; (semikolon). Sen kan du gå direkt på Excel och ange att semikolon är avdelningstecknet. Spara sedan filen i excelformat. MySQL kan kanske läsa excelfiler??

Hälsn Sten-Sture

Av Maria Gällman Torsdagen den 10 juli, 2003 - 13:50:

Tänk att jag alltid kan lita på Sten-Sture ;-)
Tack min vän!

Tack även till Gunnar J som tagit sig tid att svara på mitt inlägg.

Man kan exportera textfiler till MySQL

Ska prova så snart jag kommer hem från jobbet!

Tack killar!

Hälsningar
Maria

Av Maria Gällman Torsdagen den 10 juli, 2003 - 14:20:

Inte kunde jag vänta inte (för er som känner mig kommer inte det som en överraskning!?)
Det fungerade, men alla personer kom inte med och individnumren blev helt andra nummer - men det kan jag ordna på annat sätt!

Tack igen!

// Maria

Av Sten-Sture Tersmeden Torsdagen den 10 juli, 2003 - 16:03:

Nu blev jag lite nyfiken: "individnumren blev helt andra nummer". Vad bidde det då?

Av Maria Gällman Torsdagen den 10 juli, 2003 - 17:24:

exempelvis: 000.125678 och 783.2596746 och 3.896 osv...

Löste det genom att använda notepad, öppna filen och byta ut kolon (ex 1:1) till underscore (ex 1_1) då löste sig den biten.

Däremot kommer inte alla personer med oavsett att jag i inställningar väljer att ta med de få (12) notiser som finns med där.

Så jag får ändå ta ut olika rapporter och exportera till excel (men nu vet jag ju hur jag gör den delen)

Nu ska jag hem och prova på olika ting...

Av Sten-Sture Tersmeden Torsdagen den 9 oktober, 2003 - 23:59:

Har skrivit ett litet program för att analysera textexportfilen från DISGEN. (Plockar fram alla personer med bilder för att få en överblicka och för att kunna rätta texter och sortera i bilderna i tidsordning)

Noterar då att det efter notisen textnotisen T ligger (ibland?) en notis 4 som allså skulle vara en anmärkning. Den är helt tom. Nu har jag inte använt anmärkning för min textnotiser (eller biografin)!

Vad kan det vara? Ett fel? Eller något som ligger kvar från tidigare versioner.

Verkar inte störa DISGEN, men mitt analysprogram såg lite konstigt ut med tomma notiser.