Av Inga Dahlati Lördagen den 24 april, 2004 - 15:31: |
Hej!
Jag skulle vilja byta ut mitt gamla program(Anarkiv) mot Disgen, vet ej om detta är möjligt
Och hur gör jag i så fall? Jag har släktforskat i 5 år och har därför mycket data som ska över.
Av Kar-Erik Lerbro Söndagen den 25 april, 2004 - 11:49: |
Det bör inte vara några problem att överföra data från Anarkiv till DISGEN. Det sker via Exportera under menyn Arkiv sedan du öppnat aktuell databas. Du skall välja ANSEL som teckenformat. I rutan Person-/Familje-nummer skriver du en asterisk (*). Lite oklart i Anarkivs Hjälp.
Du måste observera var din exportfil hamnar; den skall du använda då du skall importera materialet till DISGEN.
Måhända kan det inträffa att det blir problem vid importen om du t. ex. har saknade relationer i ditt material.
Lycka till o välkommen som DISGEN-användare.
Får du problen; ring gärn.
Av Inga Dahlati Måndagen den 26 april, 2004 - 19:36: |
Tack för hjälpen Karl Erik!
Jag hör av mig om jag får problem.
Hälsningar Inga
Av Per-Arne Landström Onsdagen den 26 maj, 2004 - 08:18: |
Hej,
Jag försöker att importera en GEDCOM fil som jag har skapat med anarkiv men jag får ett problem!!
Disgen numrerar om mina personer, går detta att undvika??
Tacksam för svar
/Per-Arne
Av Marianne Munktell Onsdagen den 26 maj, 2004 - 08:38: |
Per-Arne!
Det är inte DISGEN som numrerar om dina personer, det är GEDCOM. När man exporterar till GEDCOM-format kommer giftena först och sen personerna. Det är inget du kan göra åt.
Av Per-Arne Landström Onsdagen den 26 maj, 2004 - 10:13: |
Tack för svaret Marianne,
Jag får försöka att lösa det på något annat sätt.
Av Christer Gustavsson Onsdagen den 26 maj, 2004 - 22:22: |
Per-Arne,
DISGENs interna numrering av personer och giften är ingenting som man behöver bekymra sig om som användare. Du ska inte lägga någon annan betydelse i numreringen än att skilja den ena personen från de andra.
Av Per-Arne Landström Torsdagen den 27 maj, 2004 - 14:12: |
Christer,
Det problem jag har är att min anarkiv databas är uppbyggd på att Fader och Moder är angivna som personnummer i notis fältet och inte på det korrekta sättet med länkar.
Detta gör att jag inte längre kan använda fader/moder informationen utan måste söka igen namnet på personen i Anarkiv och sedan söka igen personen i Disgen och länka som vanligt.
Detta gör bytet mellan Anarkiv och Disgen lite besvärligare.
Av Solveig Gavik Måndagen den 3 april, 2006 - 14:31: |
Kan jag överföra alla personer (över 1000) från mitt nuvarande släktforskningsprogram Min Släkt till DISGEN.
Av Rolf Eriksson Måndagen den 3 april, 2006 - 16:20: |
Solveig,
Under Arkiv i Min Släkt finns exportfunktionen. Exportera din forskning till en gedcomfil, detta är föredömligt enkelt. Sedan öppnar du Disgen och går in under Verktyg och importerar gedcomfilen. Har du ett nytt och tomt Disgen lägger sig din forskning i basflocken. Har du däremot lagt in uppgifter i Disgen blir det lite krångligare. Då bör du importera till en ny flock och sedan kan man öppna två fönster med en flock i varje och dra över personerna, lämpligen till den flock som har flest antal inmatningar
Av Folke Strandberg M00567 Torsdagen den 6 april, 2006 - 19:01: |
Solveig
Han du importerat till Disgen bör du kolla att du fått med dig texterna från händelserna född, gift och död som ju har egna separata textfönster i MIS. Fick du inte med dom trots att det var förbockat för noteringar, konfidentiella noteringar, att- göra noteringar samt alla händelsetyper så hör av dig ska du få veta hur du ordnar det.