Av Sten-Sture Tersmeden Torsdagen den 29 januari, 2004 - 22:58: |
Tyvärr tror jag att det inte går (hoppas jag blir emotsagd!!). Du får nog jobba med "negativa" flaggor, typ "Ej vaccinerad" och positiva typ "vaccinerad", för att göra ditt urval.
Av Gunnar Jonsson Fredagen den 30 januari, 2004 - 17:25: |
Sten-Sture, du har helt rätt. Man kan inte söka på "ICKE-funktion". Men det är rapporterat av flera som ett önskemål inför nästa DISGEN-version. Exempelvis att kunna söka fram alla som INTE har en angiven födelseort.
Av Roger Johansson Måndagen den 2 februari, 2004 - 08:40: |
Jag skulle vilja göra en söklista med alla anor till en specifik anfader ganska nära i tiden (inför ngt slags försök till släktträff). Hittills har jag gjort en flagga "stammar fr A A" och sökt på den, men jag vet med mig att jag missat folk och det är åtskilliga hundra att leta igenom. Har dock ej funnit ngn funktion för att söka ättlingar. Finns det?
Av Joel Vogler Måndagen den 2 februari, 2004 - 10:18: |
I översikten högerklickar du på anfadern och väljer i den uppkomna menyn 'Skapa söklista med vald person'. Du får då en söklista med bara en person = anfadern.
Högerklicka i söklistan och välj 'Utöka söklistan...' i den nya menyn.
Markera till sist 'Alla ättlingar'. OK!
Av karlet Måndagen den 2 februari, 2004 - 13:47: |
Söklista på alla anor.
Hej Roger !
Om Du vill ha tag i alla anor gör Du en antavla, knappen med träd till vänster i översikten. Lägg sedan musen i strukturen och högerklicka och markera "skapa söklista på personer i tavlan". Vill Du ha tag i alla avkomlingar från en given anfader går Du in på "rotknappen" och skapar en stamtavla och gör en söklista på samma sätt. Sedan kan Du utöka söklista om Du vill med barn och partner.
Av Roger Johansson Måndagen den 2 februari, 2004 - 14:41: |
Hej på er!
Det där funkade ju jättebra! Bara en sak till...jag saknar att vet hur MÅNGA personer som är i en viss söklista? Går det? Typ som "egenskaper" för söklista/stam-/antavla. Går det genom statistiken på ngt vis?
Av Joel Vogler Måndagen den 2 februari, 2004 - 16:05: |
Det ser du längs ned i söklistans statusrad. I första fältet visas flock- och individnummer för aktuell person. I nästa fält finns söklistans nummer och antalet rader (=antalet individer) i listan. Dessutom ser kan du där se i vilken ordning listan är sorterad.
Av Roger Johansson Måndagen den 2 februari, 2004 - 16:45: |
ahh...det är där det står % för mig nu....uppdaterade till 8.0c vid fel tillfälle och har inte vågat installera om pga risk att tappa mtrl.
Tack ändå.
Av Kurt Granholm Torsdagen den 19 februari, 2004 - 03:00: |
Finns det någon möjlighet att ändra söklistans utformning så att ordningsföljden på orterna blir annorlunda än som jag har nu. I stället för: gård, by, socken, vill jag ha: socken, by, gård. Var ändrar jag detta?
/Kurre
Av Karl-Edvard Thorén Torsdagen den 19 februari, 2004 - 16:24: |
Söklistans utformning.
Hej Kurt, det enda som går att ändra i söklistan, förutom att lägga till kolumner, är stilarna.
Ordningsföljden i orterna kan man bara ändra i ortsregistret, så Du får väl fixa en antavla eller stamtavla och där få ut orterna i omvänd ordning.